جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

عالم البحار

أخطر ١٠ شواطئ في العالم

أخطر ١٠ شواطئ في العالم

أخطر ١٠ شواطئ في العالم


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الشواطئ دائما بتوفر لزوارها كل اللي ممكن يحتاجوا في اجازاتهم علشان خاطر تحسن من نفسيتهم وتساعدهم على انهم يرجعوا مره ثانيه للعمل واشغال الحياه .

لكن في بعض الاحيان بتكون الشواطئ خاضعه سواء تحت الميه الصافيه الجميله او حتى مع وجودك على ارض بعض الشواطئ في هذه المقاله هنتكلم عن اخطر 10 شواطئ في العالم .



    ......


يطلق على شاطئ جان ستايل موجود في جنوب افريقيا اسم عاصمه الغوص مع القروش البيضاء اعداد مهون من اسماك القرش البيضاء منجذبا الموقع بسبب وجود اكثر من 60000 حيوان من فقمت الفراق .

والمعروف باسم غضب البحر وبدل ما تكون اسماك القرش السبب في تجنب الناس للمكان الا انها اصبحت السبب الرئيسي في اقبال السياح للمكان واللي بيجي من كل حته علشان يخلصوا تحت الميه .

في اقفاص مؤمنه علشان يشوفوا القروش عن قرب ولا بتفكر في مغامره ممتعه في شاطئ الى نصف ايه هو المكان الامثل كان ما فكرت تنزل الميه للسباحه مع العدد ده من اسماك القرش هتتحول اجازتك لكابوس .
 

    ......


يعتبر شاطئ المصائب مغامره مش محسوب على اي احد بيفكر يقضي اجازه الشاطئ الموجود في شمال ولا كوينزلاند الاستراليه اسمه لوحده يخوف ان اي احد يروح وهو بالفعل واحد من اخطر الشواطئ الموجوده في العالم واللي ممكن تحول اي اجازه للي كابوس مرعب .

والسبب انك وانت على الشاطئ ده ممكن نتقابل مجموعه من المخاطر زي مثلا لمجموعه من الثعابين السامه او مثلا التماسيح بجانب طائر الشبنم واللي يقدر يشوط صدرها وبطني انسان من ضربه واحده من ساق القويه ومخالبه لحد وخلال موسم المطر بدايتها من شهر اكتوبر لحد اول يونيو بيبدا الخطر يتحول اكثر للمياه اهداف اناديل البحر المكعبات تنتشر في المياه بالقرب من الشاطئ .

ومعروف عن النوع ده من القناديل ان واحد من اخطر القناديل السمنه في العالم واللي يقدر انه يقتل انسان فى دقائق معدوده ضيف على كده انه مش من السهل ابدا انك تقدر تشوفه لانه من الانابيب الشفافه والقنديل لوحده كان السبب في حدوث اكثر من 70 حاله وفاه على مر السنين .


    ......


بيقع شاطئ على الساحل الجنوبي لولا وكستك بالمكسيك ومعروف هناك باسم شاطئ الموتى ومع اسم زي ده اكيد هتفكر ان ما فيش احد هيقرب منه لكن روعه منظر الشاطئ الرملي وامان التواجد عليه بيشجع الناس انها تروح والسر في اسمه سبب خسرته مش على الشاطئ تماما وانما في الميه والبت تسبب ارتفاع مواجهه .

 الضخمه في حدود سيارات مائيه تحت سطح الميه بتعمل دوامات بتؤدي لعدد كبير جدا من الحوادث خطوره المياه تم تكليف فريق انقاذ على اعلى مستوى مسؤول عن حياه الموجودين في الشاطئ وبالفعل حوادث الغرق قال لك كثير بعد وجودهم اداهم الا انه بالرغم من ذلك مازال شاطئ الموتى هو واحد من اخطر الشواطئ في العالم .


    ......


يعتبر خليج الدرع هو واحد من اكثر المواقع المفضله لعشاق رياضه ركوب الامواج لكن خطوره الخليج ملهاش اي الامواج ولا بالميه عموما اولا علشان تقدر تدخل الشاطئ بتحتاج لعدد من التصاريح الامنيه .

بسبب وجود منشاه عسكريه روسيه في المنطقه و لو ده مش سبب كافي انك ما تفكرش تروح هناك في سبب اخطر من النبي كثير وهو وجود بعض الغواصات النوويه القديمه التابعه على البحريه الروسيه .

واللي تسببت في عدد من الحوادث بسبب الاشعاعات التي تصدر منها فلوس حتى قدرت تحصل على تصريح اللازمه لدخول الشاطئ مجرد وجودك هناك في احد فاته خطوره كبيره على حياتك .


    ......


ب تمتاز جزيره فريزر الاستراليه بمناظرها الطبيعيه الخلابه وبيطول السياحه على التنزه والتخين فيها لكن قبل ما تفكر تروح هناك هتحتاج تعرف ايه اللي ممكن يقابلك على الشاطئ وجوه الميه اسماك القرش والقناديل السماء بتواجد بكثره في ميه الجزيره مع الطائرات المائيه الخطيره اللي تتسبب في حوادث .

الغرق وخطوره الميه و تختلف كثير عن خطوره ارض الجزيره نفسها واللي هتلاقي عليها بعض اخطر انواع العناكب السامه في العالم بجانب طبعا التماسيح الضخمه والكلاب الاستراليه الموجوده باعداد ما الجزيره ومتوسط عدد الحوادث على الجزيره دي لوحدها سنويا بيتراوح من 40 ل 50 حل متنوعه ما بين حوادث في الميه او حوادث على الشط .


    ......


على الرغم من وضعه في قائمه افضل 10 شواطئ في ولايه فلوريدا الامريكيه عن طريق جامعه فلوريدا الدوليه الا ان شاطئ ليس ميرنا هو واحد من اخطر الشواطئ في العالم من ضمن ال 112 هجوم سمك القرش في العالم كله سنه 2007 شاطئ نيو سميرنا لوحده كان له نصيب في 17 هجوم وبيظهر على الشاطئ انواع مختلفه .

من القروش بتعتبر الناس الموجوده طعامهم الشاه وصلنا في موسوعه جينيس الشاطئ على انه عاصمه هجوم اسماك القرش في العالم والسبب في السنوات الاخيره حصلت 238 حتى لو هجوم اسماك القرش على الناس ومع ذلك مش بس القروش اللي محتاج تقلق منهم لكن حتى خارج المياه و على الشاطئ بتظهر حوادث متكرره لسرقه الامتعه وما بين اللصوص اللي على الشط والقروش اللي في الميه الموضوع ما يستهلش خالص زياره هناك .


    ......


على عكس الشواطئ المعتده لقضاء الاجازات بتشتغل الموجوده في القطب الجنوبي بمياه في غايه البروده وجيه البارودي دي اللي هي ممكن تقتلك لكن محب رياضه ركوب الامواج بيشوفوها .

موقع مميز لممارسه الرياضه بتاعتهم والجزيره عباره عن بركان ضخم ويبعد مسافه 4100 كيلو متر تقريبا من الجنوب الغربي لمدينه بيس الاستراليه وفي حين ان الجزيره تابعه الاستراليا الا انها اقرب للقطب الجنوبي اكثر من اي مكان ثاني وسواء كنت بتحب ركوب الامواج اولا بروده الجو وال 100 هناك وجودك على جزيره بركانيه مش على مات اجازه بالمره .


    ......


هجوم اسماك القرش على شاطئ الرحله الجيده الموجود في البرازيل ما كانش لك موجود لحد سنه 1992 لكن من وقتها مش اقل من 50 حادثه من هجوم اسماك القرش تم رصدها من هم 19 حادثه هجوم ميت وعلماء البها وارجعوا .

السبب في الظاهره دي لظهور مراكب الصيد بالقرب من الشاطئ واللي يؤثر على النظام البيئي المنطقه وتسبب في ازعاج اسماك القرش اللي ابتدت تتحرك اكثر من ناحيه الشنط وتهاجم الموجودين .
 

    ......


خطوره شاطئ موجود في الصين ملهاش اي علاقه ولا ب اسماك القرش ولا بالانابيل السماء ولا بشده الامواج ان ما خطوره الفعليه هى فى الاعداد المقبوله الموجوده على الشاطئ من السكان .

 المحليين والسياح وطبعا مع الزحام الشديد والناس اللي واقفه فوق بعضها في الميه وعلى الشاطئ بتحصل حالات غرق كثير وتحديدا مع الاطفال اللى بتختفى في المياه وسط الاعداد الضخمه .


    ......


ويشتهر شاطئ ستايلست الموجود في مقاطعه يوركشاير في المملكه المتحده برياضه ركوب الامواج واللي بتشجع اعداد كبيره من محب رياضه للاقبال على الشاطئ لكن مع ذلك في مجموعه من ركوب الامواج اعلان الشاطئ يعتبر من اسوء الشواطئ في اوروبا كلها واكد جمعيه حمايه البيئه البحريه على القمر ده واعلن مياه .

الشاطئ في منتهى التلوث وانها لا تطابق المعايير اللي تسمح به ممارسه اي رياضه عالميه ولاحتى مجرد النزول فيها لخطرها على صحه الانسان وبالرغم من كل ده الا ان ما زال البعض بيروحوا الشاطئ امال السباحه اول ركوب الامواج بغض النظر عن المخاطر اللي تتعوض بهم بسبب شدة تلوث المياه .
الوسوم:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *