جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

حيوانات

اخطر الحشرات على وجه الارض

اخطر الحشرات على وجه الارض

اخطر الحشرات على وجه الارض


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالرغم من ان البعض ممكن يشعر بالاسى والتعاطف مع فرائس الحيوانات المفترسه وخصوصا الطريق الوحشيه اللي بيتم صيدهم بها ,الا ان الكثير مننا مش ممكن تصور ان في انواع من الحشرات اشد قسوه على فرائسها .

 من اخطر الحيوانات المفترسه على الاطلاق والمخيف في الامر ان الحشرات بالرغم من حجمها الصغير , الا ان مدى انتشارها اكبر بكثير ومستوى الالم الرعب ممكن يتسبب فيه اعلى واخطر من اي حيوان مفترس سمعت عنه بل ان بعض الحشرات فهمت في حصه ارواح ملايين البشر وبعضها ممكن يكون السبب في فناء البشريه ,اهلا بكم في مدونة الثقافه والمقاله دي هنتكلم عن اخطر الحشرات على وجه الارض .

في ثمانينيات القرن الماضي عالم الحفارات الامريكي جاستن مش ماده يوثق تجارب والامومه على درجات ولسعات الحشرات .

المختلفه في ما يعرف باسم مؤشر شميت للالم وصلنا فيه مستوى حده الالم الناتج عن لدغ الحشرات من واحد لاربعه باعتبار ان اربعه هو اصعب حاجه وعلى مدار رحلته اللي اتخطفت 30 سنه وال 78 نوع مختلف من الحشرات التي تلدغ من هم اقوى لدغه عرض لهاشم ده على الاطلاق كانت لنوع من انواع النمل بالصوت الغابات المطيره في امريكا الجنوبيه والوسطى معروف باسم النمله الرصاصه .



القسم المتعلق بالرصاص له راجع لماذا الالم اللي تتسبب فيه النمله له ترست منها ,وللبعض وصفوان مشابه الاصابه بالرصاص من سلاح ناري وبرده النمله معروف باسم نمله ال 24 ساعه في اشاره المده الزمنيه اللي استمر فيها الشعور بالم اللدغه يعني بالخل فوق مواضع الالم الشديد في الالمبياد هتمر مع كل يوم كامل والاعراض اللي بيمر بها اللي بيقرص .

من نوع من النمل تتمثل في الم شديد وحرقان رشفه وعرق مستمر بالاضافه لتشنجات وزياده في معدلات ضربات القلب واحيانا المصاب يفقد وعيه بالكامل وبخلاف الكلام ده انمل الرصاصه عندها اسم بيدخل الضحيه في حالا من الهلوسه والمرعب في الامر ان النمل تبعيش في مستعمرات بيوصل عبدها ل3000 نمله في المستعمره الواحده يعني لو واحد تعصر في مستعمره من هم ممكن ياخذ له مئات اللدغات مره واحده والعلاج بها ان فيه تقليد غريب بيدخل النمل ده في طقوس مؤتمر قبيله ساتر .

 ماوى البرازيليه التقليد ده عباره عن ان الصبيان المراهقين بارتداء قفاز ب يحتوي على مئات من النمله الرصاصه والمفترض ان هم يتحمل ولدغته لمده عشره دقائق متواصله علشان يثبته رجولتهم والحكايه دى ما بتنمش مره واحده لكن لازم الصبي كررها 20 مره من فصلها لعمرك اشرقت علي غزاله بينقض عليها اسد يقتل هاف احب اقول لك انت اشد قسوه رعب من مجرد اطقم القصبه الهوائيه .

 الحيوان اوثق مونتوبان يبعد القويه على مؤشر السعاده العالمي لدغه الحشرات ما فيش اي حشره وصلت قهوه لغيتها المستوى الرابع مع النمله الرصاصه باستثناء نوع واحد من الدبابير دبور مرعب بالمعنى الحرفي معروف باسم صائد الرتيلاء .


ولدغه الدبور ده اشباح في المهابط اعرض كل صدمه كهربائيه من سيادتك كهربي في يوم ممطر ,لكن على العكس النمله الرصاصه فانم الادغام مش بيستمر على الانسان الا لدقائق معدوده وبعدها مش بتتحسب حاجه بس الكلام ده لو انسان هو اللي تلدغ اما بقى بالنسبه لي عنكبوت الرتيلاء .


هو اللي بعثت اد الدبور ده على الصياده فبخلاف الصدمات الناتجه عن اللادغه بيدخل العنكبوت في حاله شلل تام ومن هنا بتحول عمليه الصيدليه فيلم رعب الدبور بيسحب العنكبوت العيشه وبيضع بيضه واحده داخل جسمه بعدها بفحص بيضاء ويخرج تتغذى على جسم .

 العنكبوت من الداخل والعجيب بها ان لياقات بتاكل في جسم العنكبوت من غير ما تيجي جنب اعضاء والحيويه علشان تحافظ عليها على قيد الحياه لاطول فتره ممكنه اثناء تتغطى عليه المجرم الخفيه وراء معظم الضحايا .

اللي راحت بسبب الطاعون الاسود ,اللي ضرب اوروبا في العصور المظلمه عندهم كان عباره عن نوع من الحشرات الصغيره بيتراوح طولها من مليمتر واحد لاربعه مليمتر الو هو البرغوث .


 البراغيث هي حشرات تتغذى عن طريق امتصاص الدماء سواء من الحيوانات او البشر و برغم ان ما لهاش اجنحه الا انها بتقدر تقفز بمعدل 150 مره ضعف طولها وفي الوقت نفسه بتتغذى على كم من الدماء يعادل 15 ضعف وزن جسمها .

وبتتحرك البراغيث من حيوان يا حيوان قم البني ادم للثاني وبتنشر الامراض ما بينهم بصوره لا يمكن تخيلها لدرجه انها ساعدت في نشر الطاعون وموت نصف في ظهر في اربع سنوات فقط وفي عصرنا الحديث ما زالت البراغيث بتبص الرعب في قلوب الناس و محبتهم بامراض زي نوع من انواع التيفوس اللي بيجي من البراغيث المتطفله على الفئران بخلاف .

انها بتسبب حساسيه شديده على جسم المصاب سواء كان حيوان او انسان بخلف حجمه الكبير ولا سعيده المقلمه ما اشتهر الدبور اليابان العملاق  .


بطبيعه في منتهى العدوانيه والشراسه ويكفى انك تعرف ان الطابور الواحد بيصطاد يوميا من 40 ل 50 نحله وبعض المصادر ذكرت ان لو النحل بالفعل في محيطه فهو يقضي يخلص على نفس الكميه دى فى دقائق معدوده ومجموعه من 30 دبور من النوع .

ده يقدر ويدمروا خليه نحل كامله بتحتوي على 30,000 نحله في اقل من اربع ساعات وخطوره لدغه الدبور الياباني العملاق على الانسان متمثل في السم الا حمله واللي بيهاجم الجهاز العصبي و بيدمر انسجه الضحايا و خلايا الدم الحمراء واحيانا بيئن حدوث فشل كلوي والناس اللي بتعاني من بعض انواع الحساسيه ممكن لدغه واحده تكون نهايه حياتهم واحد برده بيقتل سنويا من 30
 ل 40 انسان .

 في اليابان لوحدها بخلاف مئات المصابين اللي بيدخلوا المستشفيات والدب ورتها من النوع المتشدد جدا في السيطره على منطقته وممكن يتجمعوا يهجموا على اي شخص او حيوان في المحيط بتاعهم وبسبب خسرتهم ظهرت بعض المبادرات في اليابان والصين لتدمير اعشقهم بالكامل خاصه في المناطق الماهوله علشان يحد من خطر .

هم ويحافظوا على حياه المواطنين علاقه معظم الناس بالذباب تقتصر على الذباب يتسبب في ازعاج واحنا بالهيشه ونتخلص منه لكن في فصيله من الذباب ازعاجها اكبر واخطر بكثير بل ان البعض لا يملك الجراه على حشها او الاقتراب منها وفي البيت جنب نزول بلاد بعينها من اساس خوفا من النوعيه دي من الذباب والمعروف باسم ان بريات .


اللي بيمثلوا ذباب النبر بيجي منين علاقاته اللي تعتبر تخيلي الداخليه لكل الثديات وفي نوع من الذباب ده بيستخدم اجسام البشر كمضيف لركات والطريقه اللي بيصلوا بها للمضيف عجيبه ومفزعه في نفس الوقت الذبابه بتمسك البعوض وبتعلق ضبطها عليه و مع نزول البعوض على جسم المضيف علشان يتغذى عليه بيقع البيض داخل الجروح ويف اس وبعد شويه يبدا الضحيه يشعر بالم وحكه مع نموه وحركه العلاقات تحت الجلد .


و بينتشر المعده من الذباب في بعض المناطق بجنوب وسط امريكا بالرغم من ان الناس حته مش اخطر من اي نوع ثاني من النحل الا ان النحله الافريقي .


طكظاو النحل القاتل اخطر من اي نوع نحل ممكن تسمع عنه اتصرفي اسمه سمعته هي الشراسه والعدوانيه اللي بيتعبها لك ان تتخيل ان ممكن مستعمره بالكامل تسيب خليه النحل بتاعتها وتطلع علشان تهاجم شخص واحد او مجموعه من الاشخاص لو اعتبرهم تهديد و المشكله بقى انه ممكن يتم اختبارك تحديد على اتفه الاسباب .

 الصوت العالي مثلا ,يستفزهم وحتى الذبذبات الناتجه عن المعدات او حركه السيارات ممكن تخليهم يطلعوا يهاجم الناس في محيطهم و حالات الوفاه الناتج عن التعرض له جموع النحل القاتل ده شائعه عن اى نوع تانى و نشاه النوعيه دي من النحل يرجع تاريخها الى خمسينيات القرن الماضى .

لم اقرر عالم برازيلي انه يعجن النحل الجنوب افريقي مع النحل الاوروبي في محاولات اجنحه يتحمل الاجواء المناخيه في امريكا الجنوبيه وفي عام 1957 هرب عدد الاهلي البريه وتكاثر مع نحل اوروبي وساعدهم الحمض النووي النحل الافريقي على الانتشار وانشاء خلايا النحل في معظم انحاء امريكا الشماليه .

 بغض النظر عن ان ما فيش احد يتمنى ان يتعرض لاي حشره في العموم الا ان البق مصاص الدماء والمعروف باسم البق المقبل .


بياخذ الموضوع لمستوى ثاني خالص ان نبعد من الباقي بيعمل للضغط الناس بالقرب من المناطق الغنيه بالاوعيه الدمويه عند العين او الشفايف والاسوء من كده انه احيانا بيحمل نوع من الطفيليات اسمه المستخبيه الكروازيه واللي بيدي لمراته خطير اسمه داء المثقبيات الامريكي .


واعرضه على المصابين بتشمل تورم في منطقه اللدغ وقيء و طفح جلدي و 30 في المئه من المصابين بتطور عندهم الحاله لو مكتشف وش المرض بدري وبيدخلوا في مرحله مزمنه بمرور الوقت بيتعرض فيها لمشاكل صحيه قلبيه وينتشر المرض من الباقي بشكل اساسي في الامريكتين في المناطق اللي تتمتع باجواء من اخيه دافئه البعوض .


مش بس من اخطر الحشرات لكن من اخطر المخلوقات على الارض اخترته تيجي من الامراض الخطيره اللي بينزلها بمنتهى السهوله ومنتهى بسرعه عندك مثلا بعوده الزوجه المصريه .

والاثنين الفيروسات زي زيك او فيروس الحمى الصفراء وحمى الضنك بخلاف انواع ثانيه من البعوضه الامراض زي فيروس غرب النيل والملاريا وخذ بالك اللي احنا بنتكلم عن مجموعه واسعه من الامراض الخطيره اللي ممكن تضرب قلب التعداد البشري في مقتل وخصوصا في المناطق اللى بيقلل فيها مستوى الرعايه الصحيه والعجيب ان البعوض بالتغذي في الاساس على رحيق النباتات .

الا ان الاناث بتستخدم الدم لمساعده بويضات هم على النمو وبيقدر يا منتصر ما يعادل ثلاث اضعاف وزنه من الدماء وبالرغم من ان كميه الدم اللي بياخدوها مش هتاثر في حاجه مع الضحيه الا ان الامراض اللي بينشروا كثيره جدا وفي منتهى الخطوره سيره .

دائما اقترن في اذهان البعض باسراب من الحشرات الطائره بتدمر اي حاجه في طريقها والحياه التخين ده انا كاس دقيق للحقيقه 
المرعبه .


بيتغدوا على الجراد و بيعتبروه من الاكلات الشهيه بالنسبه لهم وكده لما تكلمنا النهارده عن اخطر الحشرات على وجه الارض .


على ارض الواقع فرج باعتبار التجمع في مجموعه كبيره جدا بتخليها شبه بس حابب ضخمه بتحل الخراب على اي مكان تنزل عليه وبالرغم من ان الجراد مش بيمثل خطر مباشر على صحه الانسان الان الاسراب الكبيره ممكن على الاراضي الزراعيه اتوبيس كل حاجه في سكتها نباتات محاصيل اعشاب كل ده بيختفي للابد مع حركه الصحاب الضخمه من الجراد اللي تمتد من مساحات شاسعه وقتلتهم ملايين النباتات بصوره يوميه ودا بخلاف النوم بيقطع مس فاطمه لا اثناء بحسهم على الطعام وبوجه المزارعين اسراب الجراد ب اشعال الحرائق لان الدخان المنبعث منها بيبعث سرب الجراد عن المحاصيل والعجيب بقى ان في بعض المناطق في العالم .
الوسوم:
التالي
رسالة أحدث
السابق
هذا هو أقدم مقال

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *