جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

الكون والفضاء

١٠ كواكب صالحة للحياة.. خارج مجموعتنا الشمسية

١٠ كواكب صالحة للحياة.. خارج مجموعتنا الشمسية

١٠ كواكب صالحة للحياة.. خارج مجموعتنا الشمسية


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفلك جاليليو جاليلي لما نظر لاول مره للسماء بتلسكوب اكتشف من السما مليانه بالنجوم ومن هنا بدانا لاستكشاف الفضاء مثل سكوبات اقوى وما عصر العلم الحديث تمكنا من اننا نشوف مجرات بتبعد عننا مليارات السنوات الضوئيه ودلوقتي امتلكنا فكره ان مجرتنا فيها قرابه ال 200 مليار نجم .

وعن طريق التلسكوب هابل تلسكوب كيبلر عرفنا ان النجوم دي كمان في كواكب تدور حولها بالضبط زي ما في كواكب ضع حوالين شمسنا وبدايه المحاولات للعثور على كواكب تصلح ان البشري عيشه على سطحها لكن الحياه علشان شاف ينظم كوكبيه لازم شروط من اهمها ان كوكب يكون اعلى مسافه ولا هي بعيده عن النجم الام بيتجمد .

ولا هي قريبه فيتبخر علف الجوي ودرجه حرارته ما تسمحش بوجود الحياه وفاء من اكتشفنا العديد من الكواكب بعضها بين جدا فهلك ملايين السنين علشان وصلوا لو هنستعمل التكنولوجيا الحقيقيه وفي منهم بيدور حوالين اقرب نجم لنا وبيفصل بيننا وبينه اقل من خمس سنين ضوئيه في هذه المقاله هنتكلم عن 10 كواكب تصلح للحياه خارج مجموعتنا الشمسيه .


    ......


واحد من اكثر الكواكب المرشحه هو البروكسي ما بيه وهو كوكب خارج مجموعتنا الشمسيه بيفصل بيننا وبينه 42 من والكوكب قتلته تعادل واحد و ثلاثة من عشرة كل الارضيه ويكمل دورته حوالين نجم وكل 11 يوم يعني بمعنى اخر السنه على الكوكب ده 11 يوم وبس لكن مش بيدور حوالين نجم يشبه الشمس بل بيدور حوالين قزم احمر .

وعلى مسافه تقدر ب خمسه في المئه بس من المسافه اللي بيننا وبين الشمس وصايع انها مسافه قريبه جدا لكن الفكره ان الضياء القسم الاحمر اقل من ضياء شمسنا ب 70 في الميه وطاقه النجم نفسه ضعيفه جدا مقارنتا شمسنا وبعض العلماء شايفين انها المنطقه الصالحه اللي تمكنوا من انه يحفظ المياه في حاله هتشيله لكن ده برده مش معناه ان ممكن يكون عليها ميه .

من الاثاث كمان احنا مش متاكد منها الغلاف الجوي يقدر ينجو على المسافه الغريبه دي ولا لا والغلاف الجوي ضروري علشان يسمح بانتظام المناخ ويحافظ علي ضغط سطحي ملائم للحياه والدراسات ما زالت قائمه حوالين الكوكب وما فيش اجابه قاطع لكن البعض بيعمل ان ممكن يكون مناسب لاستقبال الحياه نظرا لانه اقرب لنظامنا الشمسي .


    ......


كوكب كيبلر 438b هو كوكب يدور حوالين قزم احمر اصغر وابرد من شمسنا وبكم من دورته حول النجم وكل 35 يوم و حجمه اكبر من ارضنا ب 12 في المئه ومحتمل ان كوكب صخري شبيه بالارض بنسبه 70 فى الميه لكن نظرا لانه قريب شويه من نجمه فهو بيغلق كميه من الضوء اكبر من التي .

تستقبلها الارض بالنسبه 40 في المئه ولو قارنت الكوكب الظهر اللي بيستقبل ضعف الاشعاع الشمسي اللي بتستقبل الارض هل نقبل 438 صالح للسكن بعزبه 70 في الميه لكن تبقى المشكله الوحيده في اكتشافات التلسكوب كبلر بشكل عام ان الكوكب بعيد جدا لدرجه ان في صعوبه شديده في معرفه تفاصيل اكثر عنه لغير ان احنا مستبعد جدا وصلوا في المستقبل القريب نسبيا لانه بيبوظ عندنا 470 سنه ضوئيه .


    ......


الكوكب كبل 452 بي والمشهور في الوسط العلمي باسم الارض البديله بيدور حول قسم اصفر وعمري كوكب اكبر من عمره ارضنا ويقدر ب6 مليار سنه وبيكمل دوره حوالين نجمه كل 385 يوم وقطره اكبر من قطر الارض ب 50 في المئه ولو حاولنا نوصل للكوكب بسرعه المركبه نيوهوريزون اللي سرعتها تقدر ب 59 الف كيلو متر في الساعه .

فهنوصل لكوكب بعد 26 مليون سنه وده لانه بيبعد عن ارضنا مسافه 1400 سنه ضوئيه يعني الوصول الكوكب اصلا هو الا مجرد حلم الا في حاله الوصول طريقه انا من هناك في زمن قليل والمميز في الكوكب ان بعدوا عن شمس اكثر ب خمسه في المئه بس من بعد الارض عن الشمس ولا بيحطوا في المنطقه الصالحه للسكن ضيف على كده ان درجه حراره النجم قريبه جدا من
درجه حراره .

شمسنا لكن بسبب انك 3 بتساوي 5 اضعاف كتله الارض وجاذبيته اقوى بضعفين فمن الراجح انها تكون عليه نشاطات بركانيه عائله ونصف مره لكن مع ذلك لو الكوكب طلع عليه ميه في احتمال كبير هتكون في الحاله السائله .


    ......


الكوكب كبلر 186 هو كوكب ثابت في محور وزي الارض وده معناه ان الكوكب بالنسبه كبيره بيتواجد عليه فصول منتظم زي عندنا على الارض والكوكب اكبر من الارض بواحد وسته من عشره مره .

وبكمل دوره حول نجمه كل 122 والكوكب ده واحد من كوكب في نفس النظام النجم بيرجع انهم صالحين للسكن وصحيح ان قريب شويه من شمس لكن نجم ابرد من الشمس واشعتها الف التدفق والكوكب بيعبر عن الارض مسافه 1200 سنه ضوئيه وتم الكشف على الخصائص ومن الخاصيه عبوره قدام نجمه لان وقتها بحرف بعض اشعه شمس وبيسيب بعض المعلومات عن حجمه وبعده ليفه .


    ......


ويعتبر واحد من الكواكب العلماء بيتفاعلوا لكنها صالح في المنطقه الصالحه للسكن بالنسبه النجمه ويكون النجم نفسه نشاط هادئ لكن في دراسه حديثه على النجم توستي واللي بيعوض عننا مسافه 12 سنه ضوئيه بس بس واكتشفوا شيء مذهل وهو ان في خمس كواكب حجم الارض تقريبا بتدور حوالين النجم .

بعضهم بقتل كوكب الارض لحد 6 اضعاف كوكب الارض واغلبهم يقع في المنطقه الصالحه للسكن وتم الكشف عن العدد من الكواكب من خلال تقنيات حساسه بتكشف التذبذب الجاذبي في النجم نفسه واللي بيكون ناتج من تاثير حركه الكواكب وفي احتمال المؤقت بالقتل العليا للكواكب ان بالضروره جاذبيتها تكون عاليه ودقه يمكنها من انها تحافظ على غلاف جوي وده بيرجع انه ممكن يكون قوي بما فيه الكفايه لدعم الحياه البشريه .


    ......


كلنا فاكرين صدق اللي سببها اكتشاف المجموعه الشمسيه تربست 1 وهو نجم فيه نظام مؤلف من سبعه كواكب بحجم الارض تقريبا بيدورو حول القسم بارد ويعتبر شيء ممتاز لان النشاط الاشعاعي التوهج لا ضعيف جدا وكشفت نتائج التلسكوب الفضائي في مصر الموجود في تشيلي من ثلاثه من الكواكب دول موجودين في المنطقه الصالحه للسكن واللي ممكن يكون فيها الماء بحالته السائله و جدير بالذكر ان اغلب الكواكب دي مقيده ماديليا بمعنى انها بتوجه شمسها .

بوجه واحد فقط وده معناه ان الكوكب نصف نهار دائم والنصف الثاني ليه الدائم والنظام النجم ده بيقعد على اللي انا مسافه 40 سنه ضوئيه وموجود فيه كوكبه الدلو ومن الاسئله لطرحها الباحثين لو كان عمر نجمه ارابست وقرابه العشره مليون سنه يعني قريب جدا من قدم الكون نفسه هل الوقت ده كان كافي ان يتواجد على كواكب دي اي شكل من اشكال الحياه .

ولا واذا كان نجم نفسه فائق الباروده هل اطلق زمان كميه اشاعات تكفي لتدخيل الغلاف الجوي للكواكب دي كلها والموضوع انتهى ولا حتى لو كان عمل كده في يحتمل ان الكواكب ال ابعد عن النجمه ممكن تكون لسه محتفظه غلافها الجوي كلها تساؤلات لسه ملهاش اجابه .


    ......


الكوكب كبلر 296 فهو اصل خمس كواكب في النظام النجمه والنجمه نفسه بيا ابلغ نصف حجم الشمس و كتله الكوكب اكبر من كتله الكوكب الارض ب 80 في المئه و حجمه اكبر من حجم الارض ب 60 في المئه .

وبكم الدوره واحده حوالين نجم وكل 63 يوم وبيعوض على الارض مسافه 737 سنه ضوئيه وتم اكتشاف سنه 2014 من بعثت كابلر والكوكب ذهب يتلقى الشعاع مساوي للكوكب نتعرض له من الشمس ويحتمل الغلاف الجوي مناسب بما يكفي انه يدعم نظام الكيميائيه المعقده وبالتالي مؤهل ان و يتواجد عليه النبات او الماء في حالته الساكنه .


    ......


قبل 69 سي 1 من ابعد الكواكب اللي ممكن تكون صالحه للسكن وبيعوض عننا مسافه 2700 سنه ضوئيه وبيكمل دوره كامله حول نجم كل 242 يوم وليش ما اقدرش ابيض مدار كوكب الزهره حوالين الشمس وتم اكتشافه في 18 ابريل عام 2013 و ملقب في المجتمع العلمي باسم السوبر في نصف او انا مش متاكد مين اذا كان الكوكب ده يصلح الحياه .

فعلا ولا لا لكن حاله عدم اليقين للعلماء فيها من الكواكب بتفطر دان الكواكب ممكن برده تكون صالح وبيعمل العلماء ان هم يوصلوا في يوم من الايام بالوسائل التي تمكنهم من الوصول للنظم الكوكبيه البعيده دي واكتشافها بشكل مباشر .


    ......


الكوكب كبلر 22 هو كوكب خارج مجموعتنا الشمسيه بيدور حوالين نجمه في المنطقه الصالحه للسكن ويعتبر من اكثر الكواكب المناسبه للحياه لان درجه حرارته في المتوسط 22 درجه مئويه وطبعا تخميس قبل اللي في اسامي اغلب الكواكب نابع من الم تم اكتشافه عن طريق تلسكوب كيبلر التابع وكاله الفضاء الامريكيه .

وتم الاعلان عن اكتشافه في 5 ديسمبر 2011 و قطر الكوكب ده حوالي 2 و4 من 10 ضعف قطر كوكب الارض و بيقعد على الارض مسافه تقدر ب 620 سنه ضوئيه وكثافته الكوكب تعادل كثافه الارض .

واللي هي 55 10 جرام لكل سنتيمتر مكعب لا اقوى من جاذبيه الارض ب 2 و4 من 10 مره موجوده في المنطقه لحد السكن ممكن يكون مؤشر على وجود الماء على الكوكب في حالته سائله .


    ......


كوكب hd 40 30 70 يعوض علينا مسافه 42 سنه ضوئيه والعالم هم جونز افترض من مطار الكوكب ان من اخوه غلافه الجوي قد يصلح للحياه لانه شبه جدا بمقدار الارض حوالين الشمس .

و بيطلقها كمان نفس كميه الضوء و كتله الكوكب اكبر من قتل كوكب الارض من سبع مرات وتم اكتشافه بخصيه العبور وهي انتظار مرور الكوكب من امام النجم وحجب جزء من الضوء .
 

    ......


كده الكوكب كابتين بس هو كوكب خارج مجموعتنا الشمسيه بيدور حوالين قزم احمر ويبعد عننا مسافه 12:08 من الكوكب طبعا في المطار الصالح للسكن وعمر النظام النجم بتاعه ب يقارب ال 11 مليار سنه وده معناه ان وتشكل قبل ارضنا بقرابه 7 مليار سنه وتم اكتشافه عن طريق المرصد الجنوب اوروبي المعروف بمرصد الاسلام .

وفي الحياه نفس النظام النجم ده في كوكب اضافي صخرى و بحجم الارض وفي الواقع ان قائمه الكواكب المكتشفه اعمال بتزيد مع الوقت لدرجه اني لو في يوم في المستقبل الارض قررت بعثاتها يوجه حيره شديده في اختيار الكوكب الاول واهم حاجه ما تنساش الجرنال اقرب المريخ بعض العلماء متفائلين ان ممكن خلال خمسه 100 سنه يكون جاهز علشان يدعم الحياه .

تفتكر هل في يوم من الايام ممكن نوصل لك وكمان الكواكب دي ولا فاكره ان احنا اسافر بسرعه اسرع من الضوء فكره مستحيله اكتب وانا في التعليقات .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *