جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

المزيدتكنولوجيا

اسرع 10 سيارات في العالم

اسرع 10 سيارات في العالم

اسرع 10 سيارات في العالم


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته المنافسه الشريفه من شركات السيارات العالميه اصبحت من نار والكلب يتنافس على مين يقدر يعمل اسرع واقوى عربيه في العالم والمعركه دي تحديدا المستمر من زمان .

وصعب انها تخلص او تتحسن لشركه الماء لكن ده ميمنعش ان فى عربيات محدده تفوق بمراحل كبير على كل العربيات اللي في العالم في هذه المقاله هنتكلم عن اسرع 10 سيارات في العالم .

 
  • bugatti veyron
  • ......

البوجاتي فيرون بتوصل سرعتها القصوى 407 كيلو متر في الساعه وموتور العربيه صاحب الثمانيه لترفيه اربعه تربو 16 سلندر اي ما يعادل 2 موتور كل واحد منهم 8 سلندر مربوطين مع بعض والاربع شواحن التربو بيخلوا الموتور ده من الزيرو للميت كيلو متر في الساعه في ثانيتين ونصف بس وفي الوقت اللي بتولد فيه مواتير العربيات المتوسطه 100حصان .

موتور العربيه دي بيولد الف حصان يعني العربيه دي بتوع عادل 10 عربيات متوسطه طبعا مع الاخذ فى الاعتبار ان ثمن العربيه الوحده اكثر بكثير من ثمان عشرة عربيات ووصل سعر العربيا في 2017 لو واحد و ثلاثة من عشرة مليون دولار و لو شايف ان السؤال بسيط يبقى مش هيفرق معك استهلاكها للبنزين اللي بيوصل لل4 ونصف لتر لكل 12 كيلو .
  • ssc ultimate aero
  • ......

احتلت السياره اساسي التيم تايروس اداره اسرع العربيات في عام 2007 والحد عام 2010 وبتوصل السرعه القصوى لها ل 413 كيلو متر في الساعه وموتورها اللي في نصف العربيه صاحب الثمانيه سلندر بيولد 1,183 لحن توربو مزدوج .

والكلام ده بيخليها توصل من الزيرو اللي 100 كيلو متر في الساعه في اثنين وسبعه من عشره ثانيه وتكلفه العربيه دي 645 الف دولار وعملوا منها بعد كده نسخه بحس انها اسرع بكثير و موجوده معنا في القائمه .
  • PORSCHE 9FF
  • ......
بتتمتع السياره بورصه 9 اف اف بسرعه قسوه بتوصل 413 كيلو متر في الساعه زيها زي الاساسي التوماتيلو بالضبط واللي صنع العربيه دي شركه تعديل سيارات المانيه وكان الاساس اللي بدا منه هي عربيه بورش 911 وهتلاحظوا الشبه الكبير في الشكل طبعا بين العربيتين وبتقدر العربيه انها توصل من الثبات ل 100 كيلو متر في الساعه .

خلال اثنين وتسعه من عشره ثانيه بفضل مئزرها صاحب ال 4 لتر والست شواحن تربو متزوجين واللي بيخليها تولد طاقه ما هو لا قدرها 1120 حصان وتكلفه العربيه بتوصل ل 700 الف دولار رخيص جدا في سوق السيارات اللي من النوع ده .
  • Agera R
  • ......

واحده من اجمل السيارات اللي صنعت في العالم وكمان من اسرعها هي الاجره ار وبتوصل سرعتها القصوى 418 كيلو متر في الساعه وظهرت السياره للنور للمره الاولى سنه 2013 و كان سعرها وقتها واحد وسبعه من عشره مليون دولار وفي 2017 وصل ثمن السياره ال 21 من 10 مليون دولار .

والعربيه تقدر توصل من الثبات ل 100 كيلو متر في الساعه في 2:08 من 5 لتر و 8 سلندر وفيه شاحن توربو مزدوج واللي بيقدر يطلع 1099 حصان ومن اكثر الحاجات اللي بتميز السياره دي هي وزنها الخفيف صاحب 1435 كيلو سنه 2010 تم اختيارها احسن هايبر ذكر في العالم بمجله توبوليف .
  • Bugatti Veyron super sport
  • ......

13 عربيه بس هي عدد النسخ اللي اتعملت من البوجاتي فيرون سوبر سبورت وهي اصدار اقوى واسرع من البوجاتي فيرون العاديه وبتوصل سرعتها القصوى 431 كيلو متر في الساعه وبتولد العربيه 1200 حصان وعزم 1500 جنيه للمتر و مقاومه الهواء في السياره دي افضل بكثير من النسخه العاديه و سرعتها القصوى بتخليها اسرع سياره في السوق .

للطرق العاديه لكن للاسف نظام الامان في العربيه ما بيسمعش انها توصل ل سرعتها القصوى و مصمم ان العربيه ماتتعداش سرعه 416 و لو تعديت السرعه دي كوتشات العربيه فعليا تتفكك وبتوصل العربيه من الثبات لسرعه 300 كيلو متر في الساعه في 14 وسته من عشره اسرع بثانيتين كملين من نسخه البوجاتي فيرون .
  • Venom GT
  • ......

واحده من اسرع السيارات في العالم هي البرنامج ىتىوب تقدر توصل ل 100 كيلو متر في الساعه في اثنين وخمسه من عشره ثانيه بس زيها زي البوجاتي فيرون ولما تم اختبارها على حاله بتنسي فلونه ده .

وصلت فيها اللي سرعتها القصوى الجباره اللي تقدر ب 434 كيلو متر في الساعه ومطول العربيه 7 لتر بشاحن توربو مزدوج و ثمانيه سلندر بيولدوا 1244 حصان ووصل سعر العربيا في 2017 لحوالي مليون دولار .
  • SSC ULTIMATE Aero XT
  • ......

علشان كل يوم اقول كل حاجه السياره اساسي التمتير وقفتي هي النسخه المعدله للسياره رقم اثنين على القائمه بتاعتنا الاساسي التمتير وبتوصل السرعه القصوى لسياره دي ل 439 كيلو متر في الساعه وموتور العربيه بيتميز بشاحن توربو مزدوج 8 سلندر و 7 لتر بيولدوا 1300 حصان وتتميز بوزنها الخفيف جدا في الفئه دي ب 1200 و 90 كيلوجرام .

وده واحد من الاسباب اللي بيخليها من اسرع عربيات في العالم والسبب في صناعه العربيه دي هو هيوقفوا العربيه اساسي التمتير ويصنع النسخه الاحدث منها علشان تحل محلها .
  • Koenigsegg one:1
  • ......

السياره كوينو ان هي واحده من اقوى السيارات في العالم بموتور غير طبيعي بالمره بيولد وصل السياره من الثبات لسرعه 100 كيلو متر في الساعه في 2:08 من وتعتبر صاحبه عدل للارقام القياسيه .

من ضمنها انها اسرع سياره بتوصل سرعتها من الصفر ل 200 كيلو متر في الساعه واسرع سياره بتقدر تفرمل وتنزل بسرعتها من 200 كيلومتر لحد الصفر و موتور العربيه 5 لتر 8 سلندر وفي شحن طلب مستوى والعربيه فعلا خياليه بمعنى الكلمه .
  • Bugatti chiron
  • ......

السياره بوغاتي تشيرون بتمثل المستوى ثاني اعلى بكثير من كل العربيات اللي في العالم لسنه 2017 بسرعه قصوى بتوصل 464 كيلو متر في الساعه وبتحتوي السياره على مقعدين فقط ومحرك في وسط العربيه وثورتها شركه بوجاتي علشان تكون خليفه العربيه البوجاتي فيرون وموتورها العملاق 8 لتر 16 سلندر وثمن شواحن تربو بيولد الموتور 1,479 مكون من الكربون فايبر .

علشان يكون وزنه خفيف و بتشتغل بنظام الاول ويل درايف سيستم يعني كل الكاوتشات بيوصل لها قدره مش دفع امامي او خلفي وبتوصل من الصفر الى 200 كيلو متر في الساعه في اقل من سته وخمسه من عشره سنين .

وبالرغم من سرعتها القصوى اللي تقدر توصل 464 كيلو متر في الساعه الا انها مقفوله على 420 كيلومتر بس لو جون الامانه وسعر العربيه في 2017 وصل اثنين وخمسه من عشره مليون دولار .
  • Devel sixteen
  • ......
السياره دبل سكتين مختلفه عن كل العربيات اللي فاتت بتوصل سرعتها القصوى الخمسه 160 كيلو متر في الساعه والاغلب من سرعتها القصوى هو انت صميمها كان سنه2013 يعني تبقى لتصنيف 2017 كم بقى لها اربع سنين .

ومزايا السياره متربعا على عرش اسرع سيارات العالم والتكنولوجيا اللي فيها لحد النهارده تعتبر المتطوره جدا والوحش الخرافي بيولد 5000 حصان وبتقدر تطلع من الثبات ل 100 كيلو متر في الساعه في .

واحد وثمانيه من عشرة ثانيه وكل ده بيخليها اسرع السيارات اللي صنعت في العالم وعلى مدار التاريخ .

هل بتشوف الانواع فائقه السرعه من السيارات مكانها الطرق الرئيسيه في المدن ولا مضمار السباق وهل اول حاجه بتفكر فيها في العربيه هي سرعتها ولا تصميمها وشكلها ولا مدى الامان اللي متوفره اكتبوا في التعليقات .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *