جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

اغرب 10 كواكب في الكون

اغرب 10 كواكب في الكون

A الفضاء ما كان غريب جدا جدا اغلب الناس فاكرين ان الكواكب معظمها زي بعض,كوره مكونه من الاحجار والغابات لكن الكواكب مختلفه جدا عن بعض اهلا بكم في موقع الثقافه وفي هذه المقاله هنكلم عن اغرب,10 كواكب في الكون,على بعد 40 سنه ضوئيه من كوكب الارض موجود كوكب اسمه جي 14 او 7 بي .



  • J1407b
  • ......

بيلف حوالين الكوكب ده حلقه توك بيه اكبر ب 200 ضعف من الحلقه اللي بتلف حوالين كوكب زحل والباقي فين لحد دلوقت مش قادرين يفهموا ازاي الكوكب ده ايه ده بيكذب حلقه بالحجم العملاق ده .


رغم ان حجم صغير جدا بالنسبه لها وحلقات الكوكب ده كبيره جدا جدا لدرجه ان لو حلقات كوكب زحل عندنا كانت بنفس الحجم كانت هتظهر عندنا في السماء اكبر من القمر وهو كامل .


  • COROT-7b
  • ......

كوكب كروت 7 بي بيدور حوالين نجم على بعد 480 سنه ضوئيه من كوكب الارض و مش مختلف كثير عن كوكب الارض مكتبه يشبه التطور الفعل للجحيم الكوكب مليان بامطار من الحجاره وبراكين مستمره طول الوقت ودرجه الحراره عاليه فظيعه .


والكوكب جنب منه دايما باصص ناحيه النجم بتاعه وبتوصل درجه حراره الجنب ده ل2000 درجه مئويه وده بيخلي الجنب الثاني دايما باصص بعيد عن النجم من غير ضوء ولا حراره وبتوصل درجه الحراره على الجنب ده ل220 مئويه تحت وتسمى الكوكب بالاسم ده على اسم التلسكوب اللي تم اكتشافه بها .



  • TrES-2b
  • ......

على بعض اكثر من 750 سنه ضوئيه من المجموعه الشمسيه بتاعتنا لوجود كوكب اسمه تلسكوبي واللي مخبي الكوكب ده غريب انه احلى كوكب تم اكتشافه لحد النهارده الكوكب الغامق والكئيبه الغلاف الجوي بتاعه بيعكس اقل من واحد في المئه من الضوء .


اللي بيسقط عليه و كميه الضوء المعكوسه دي قليله جدا جدا لدرجه ان الغلاف الجوي بتاعه ده بيعكس اقل من اللي بيعاكسوا الفحم الخامس والجزء الضيق اللي بيعاكس من الضوء الساقط عليه بياخذ اللون الاحمر وده اللي بيدي له شكل الاسود بدون احمر الخافض .



  • 55 Cancri e
  • ......

كوكب فيفتي فايف كانت اي اي هو عباره عن الماس عملاقه بالطوب في الفضاء في بدايه تكون الكوكب ده كان اغلب من الكربون وفضل الضغط والحراره الشديده اللي سببهم النجم اللي بيدور حواليه الكوكب يتحول الكوكب لالماس عملاق .

والكوكب ده حجمه تقريبا ضعف حجم الارض وصلت لكوكب بالكامل من الالماس لدرجه ان يتم تسعير بمبلغ 26 وتسعه من عشره نونيليون دولار ونونيليون ده عباره عن واحد قدامه 30 صفر بس قبل ما تطلع على الكوكب .

ومعك الفائس فيفتي فايف كان جاي على بعد 40 سنه ضوئيه من الارض ولو حصل وقدرت توصل في يوم وجبت معك الاف الاطلال من الالماس الكميه اول ما تنزل السوق هتوقع السوق الالماس بالكامل وهيبقى الالماس ساعتها من العناصر الرخيصه .
  • Gliese 436-B
  • ......

جليزي 46 بي هو كوكب تم اكتشافه مؤخرا حجمه قريب من حجم كوكب نبتون بالكوكب بالكامل من الثلج وبما انه كوكب من الثلج ده الوحده انه يتحط معنا في القائمه دي الغريب في عليا في الكوكب ده كان قريب جدا من النجم .


اللي بيدور حواليه لدرجه ان سطح الكوكب دائما مش تعال بدرجه حراره بتوصل 439 مئويه ولو مستغرب ازاي الثلج بقى مولع نار الباحثين اكتشفوا ان سبب ان الكوكب ده مسحش رقم النار اللي دائما شغاله على السطح هو الجاذبيه الشديده بتاعه .


مركز الكوكب قوه الجاذبيه بتاعته قويه جدا لدرجه ان الثلج اللي بيغطي السطح لما بيسيح بخار و ما بيقدرش يبعد عنه وبكده بيفضل الكوكب قطع الثلج مشت على طول الوقت .



  • Gj 1214b
  • ......

 الكوكب جي 12 14 بي هو صاحب لقب الكوكب المائي وتم تصنيفه على انه كوكب مائي بالكامل لانه ما فيهوش اي بس هات ماما وده مش زي الكوكب الماء للظهر فيلم انترستيلر الميه اللي على الكوكب .


ضع ومقامه كبير جدا لدرجه انها بتوصل مركز الكوكب واي حد موجود على سطح الكوكب ده مش هيشوف غير ميه في كل الاتجاهات وده اللي بيخليه يفوز بلقب الكوكب المائي بجداره .


  • HD 189733 b
  • ......

الازم تحمد ربنا انك مش عايش على الكوكب ده الكوكب ده بيمطر قطع ازاز طول الوقت وفي كل مكان على سطح الكوكب الغلاف الجوي بتاع الكوكب ده مليان تماما بجزيئات السيلكون والبدي لونه الازرق الجميل .

لكن بسبب درجه حراره السطح الشديده جزيئات السيليكون دي بتضغط وتتحول لكثر من الازاز ومش كفايه ان الكوكب بيمطر ازاز طول الوقت المطر ده بيطير في كل مكان على الكوكب بسبب الريح الشديده اللي بتوصل سرعتها ل 6400 كيلو متر في الساعه .
  • WASP-12b
  • ......

 لو فاكر ان الحياه صعبه على الكوكب اللي فات يبقى انت ما تعرفش واسطه طول في الكوكب المسكين ده بيتاكل بالحياه بسبب النجم اللي بيدور حواليه والكوكب ده مضر وقريب جدا من النجم بتاعه لدرجه الحراره مسيحي السطح بتاعه .


وكتلته بتتاكل واحده واحده وهو بيدور حوالين النجم الكوكب حجمه قريب من حجم كوكب المشتري لكن ظاهر اكبر من كده بسبب ان درجه الحراره اللي عليه مخلياهم نفخ زي البلونه والكوكب بيخسر تقريبا سته من كتلته في الثانيه الواحده والحقيقه الكوكب بقى عمال يخسر من كتلته بسرعه كبيره جدا لدرجه انه ما بقاش شكله قوي وبقى شكله يشبه البيضه .


  • Gliese 581 c
  • ......

كوكب جليزي 5 8 وانسى هو كوكب مميز جدا و تتميز وانتم التصويت عليه من المجتمع العلمي كواحد من اكثر ثلاث كواكب تم اكتشافها اللي ممكن يكون عليها حاجه ومع ذلك هو مختلف جدا عن الارض النجم اللي بيدور حواليه الكوكب ده مصنع في كاريزما احمر وهو نوع من النجوم الصغيره نسبيا و برده نسبيا .


وده معناه انك لو على الكوكب ده وبصيت لسما وانت هناك هتلاقى ان دائما لونها احمر والكوكب كمان ماده مقيد زي القمر بتاعنا كده وده معناه ان الكوكب مش بيلف حوالين نفسه واللي بره بيخلي نصف الكوكب دائما باصص ناحيه النجم والنصف الثاني دائما باصص بعيد عن النجم والوجه اللي دائما باصص ناحيه النجم درجه حرارته عاليه جدا لدرجه تخليك تسيح لو وقفت هناك .


والوجه الثاني من الكوكب والباص بعيد عن النجم درجه حرارته برده جدا لدرجه تخليك تتجمد في الحال لو مستغرب ازاي كوكب ظروفه صعبه كده مصنف ان ممكن يكون عليه حياه ده لان في خط ضيق بطول الكوكب .


بيفصل من المنطقه البارده والمنطقه الحراره ودرجه الحراره في الخط ده مناسبه للحياه و سنه 2008 ناس بعثت رساله بالستالايت موجهه ناحيه الكوكب ده و متوقع انها توصل سنه 2029 .



  • Kepler-438b
  • ......

على بعض 470 سنه ضوئيه من كوكب الارض تم اكتشاف كوكب عن طريق تلسكوب كيبلر 43 من قبل ال 48 دي والكوكب ده غريب جدا مش لانه فيه حاجه شات زي الكواكب اللي فاتت العكس الكوكب الغريب لانه لحد النهارده هو اقرب كوكب في الشبه لكوكب الارض .

ونسبه الشبه بينه وبين كوكب الارض 88 في المئه ودي حاله في غايه النظره وتم اكتشافه في يناير 2015 والكوكب ده فيه كل حاجه تسمح له بان يكون عليه حياه وبعد الكوكب عن النجم بتاعه بيحطوا في المكان اللي العلماء بيسموه جوزي لوزون وهو النطاق الصالح للحياه .

وده بيحصل لما الكوكب ما يبقاش قريب من النجم لدرجه تخليه سخن جدا ولا بعيد عن النجم التاب عليه لدرجه تخليه برد جدا وده معناه انك player 3 بي محتمل جدا تكون عليه ميه في الصوره السائله والتي تعتبر اهم اسباب الحياه .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *