جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

عالم ما وراء بلوتو

عالم ما وراء بلوتو

اريد ان في رحله بحثيه منطلقه للفضاء الخارجي عن طريق صاروخ او مركبه فضائيه,في رحله مش هتكون بعيد مش هنروح لحاف في الكون مثلا ولا حتى اقرب ما جرالنا ارحلها تكون لحفه نظامنا الشمسي تحديدا محدده له لك خلينا انه يحرموه مهما يكون مكان فسيح واسع جدا و منظمتنا الشمسيه جزء صغير جدا .

منه ولك ان تتخيل ان العلماء بيقولوا ان انا لو دخلنا في الكون بشكل عشوائي,فرصه اننا نكون على كوكب او حتى قريبين من كوكب هي واحد من مليار ترليون ترليون يعني بالعربي كده واحد وجنبه 3300 الفضاء في كميه معقوله جدا من الفضاء مساحه خاويه من كل شيء وعلى الرغم من ان رحله بتاعتنا هتكون لحفه نظامنا الشمسي .

بس زي ما قلنا الا ان الطريقه يستغرق وقت طويل لو جبنا ناسها فرضا بسرعه الضوء فالموضوع استغرقت حوالي سبع ساعات لكن طبعا ان ما فيش حاجه تقدر تتحرك بسرعه احنا مش هيكون قدامنا غير استخدام اسرع مركبه صنعها الانسان وهي مركبه نيوهورايزون المركبه دي سرعتها حوالي 80 الف كيلو متر في الساعه .

وهي دي اللي هنستخدمها فرحتنا كله يقومه الاحزمه علشان هنطلق اهلا بكم انا عمرو عابدين والحلاوه دي تتكلم عن حزام كايبر قبل ما ابدا لو لسه جديد في القناه ما تنساش تعمل سبسكرايب وفعل الجرس علشان توصلك فيديوهاتنا اول باول رود مركبه نيوهورايزون ده اثناء رحلتهم لحظه خروجها من الارض هالحر قد ايه المكان بره صامت .

وساكن هيبدا ويدركوا يفهم معنى كلمه فضاء كلمه فضائح هي كلمه صحيحه بشكل كبير الفضاء مكان هادئ جدا ومش بالفراخ لدرجه ان منظمتنا الشمسيه تعتبر هي الشيء الاكثر حياه على مسافه تريليونات تريليونات الكيلومترات وبالاضافه بالفهم رواد المركبه لمعنى كلمه فضاء فهم حاليا بمجرد نشوفه اجرام المجموعه الشمسيه .

هل لاحظت حاجه غريبه ما فيش ولا خريطه من الخرائط التي وصف شكل النظام الشمسي تعتبر صحيحه كل الخرائط والمخططات المدرسيه والفيديوهات اللي شفناها على الانترنت الكواكب وتعاقبه وراء بعضها بالقرب شديد لدرجه ان كوكب المشترى ب يلقي بظلاله على كوكب زحل في كثير من الاحيان والسبب ربهم ده مش .

هنا بنرسم بمقياس رسم قليل كل ما في الامر ان هي دي الطريقه الوحيده اللي نقدر نشوف بها المشهد العام للشمس والكواكب المجموعه الشمسيه لكن الحقيقه الكلام ده مش مظبوط اطلاقا ما فيش ولا مخطط من اللى بنشوفهم تابع لمقياس رسم صحيح لان ببساطه كده لو احنا حاولنا نحاكي شكل النظام الشمسي على الورق طبقا للمقياس .

رسم حقيقي ان الموضوع هيكون مختلف تماما لو رسمت كوكب الارض على ورقه وخلينا حجمها مثلا مقارن حجم حبه بذل فؤاد المقياس الصحيح كوكب المشترى هيكون على بعد 300 متر من حبه البازلاء دي وعلشان نتصور 300 متر دول ارتفاع مبنى مكون من ميت طابق يعني حضرتك علشان ترسم كوكب المشترى والارض .

في ورقه واحده هتحتاج ورق اطولها 100 دور وقبل ما تفتح بقى وتستغرب خليني هاقول لك الاغراء من كده لو فكرنا بقى السن بلوتو معهم في نفس الورقه في احنا هنكون عايزين ورقه طولها اثنين ونصف كيلو متر ومش بس كده ده لازم كمان يكون حجم بلوتو على الورقه مساوي لحجم بكتيريا دقيقه الموضوع كبير بطريقه ما .

هو له و سبب اللي خلاها نفسهم بالشكل ده علشان نقدر بس نحطهم في ورقه واحده ولو عايزين الورق الوحده دي تمثل النظام الشمسي كله مش هينفع حتى كوكب الارض تكون رسمته اكبر من انها تتشاف بالمجهر منظمتنا الشمسيه فعلا عملاقه ودي حاجه هيبدا رواد المركبه يدركوها اثناء رحلتهم وطبعا سيبك انت من الكلام اللي فات ده .

ارسم على الشمس كره مدوره لونها اصفر و حواليها الكواكب لان فعليا هي دي الطريقه الوحيده اللي نقدر نجمع فيها الكواكب كلها على واحده ولا من غير ثلاث ولا احد نون دلوقت بقى خلينا نفكر كمان رحلتنا مازالت محتاجها ناحيه تحفه النظام الشمسي وخلينا مفترضان رحله اوشكت على الاقتراب من بلغته وده طبعا شيء مش سهل على الاطلاق .

و لو عايز مدى صعوبه الامور خليني اقول لك معلومه غريبه في عام 1977 ميلاديه تم تكليف المكتب اهو جروان بانها تنطلق من كوكب الارض وتتجه الى بلوته الجمله اللي غناها في كم ثانيه دول استغرقت حوالى 30 سنه وهو ده اللي حصل بالفعل المركبه فؤش روان اللي خرجت من الارض في عام 1977 وصلت لبلوتو في حدود .

عام 2010 لكن طبعا ما عندناش وقت الكلام ده الحلقه 10 دقائق في احنا خلاص وصلنا بلوتو الحمد لله حمد لله على السلامه لكن طبعا لو ده مش هو الهدف الحقيقي من الرحله هدفنا هو ما وراء باعته وتحديدا حزام يعتبر مملكه سماويه شاسعه من النيازك علم ماوراء بلوتو عالم اول يمتد الى حوالي 50 وحده فلكيه والوحده الفلكيه دي .

عشان ما يبقاش متلخبطين هي المسافه اللي بين الارض والشمس والتي تعتبر 150 مليون كيلومتر تقريبا وداخل العالم المجهول ده موجود كميه كبيره من الصخور المندفعه والجليد والامونيا لما تم اكتشاف كوكب بلوتو للمره الاولى من قبل العالم الطبخ يوضع العلماء فاضيه بتقول ان كوكب بلوتو مش لوحده من هو عضو من علم سماوي اخر .

ولو بنفس السائل الذي العالم تكون فالعلم ده والمعروف باسم حزام كايبر هو عباره عن مخلفات ميلاد النظام الشمسي نفسه يعني نقدر نقول كده ايه البقايا المتش رزمه من مكونات المجموعه الشمسيه والبقاء اليوم تبعد عن بعضها بمسافات بتوصل اكثر من مليون كيلومتر و بالتالي قوه الجاذبيه عجزان هات شكلهم ودخليهم كوكب كامل .

بقيتش بحزام كايبر في تكوينه مع حزام الكويكبات اللي من كوكب المريخ والمشتري كل اللي تكلمنا عنه في حالها قبل كده لكن طبعا حزام كايبر اكبر منه ب نحو مجهول حزام كايبر اعرض منه ب 20 ضعف واكبر في كتلته من حزام الكويكبات بحوالي 200 ضعف المنطقه تم اكتشاف فيها اكثر من 100000 جسيم 

اغلبهم اجسام قطرها يتعدل 100 كيلومتر وغرب الافندي تتكون من الصخور والهيدروكربونات اللي زي الامونيا ولم فين والجليد المائي و بشكل عام هو المصدر الاساسي لكل المذنبات اللي بتخترق النظام الشمسي بينفع من المقروءه دي عدد مهول من الصخور والمذنبات الضخمه ولك انت بخير ان مذنب هالي واللي بيظهر مره كل 76 سنه .

في سماء الارض هو احد المذنبات القادمه من حزام كايبر في الاصل وبرده تكلمنا عنه في حلقه وحده والاغرب من كده بقى ان انا عايزاك اللي ضرب الارض بقوه من اكثر من 65 مليون سنه فاتوا وتسبب فى انهاء عصر الديناصورات هو كمان كان جاي من منطقه حزام كايبر وعلى الرغم من ان رحلته استغرقت 5 مليون سنه لحد ما يوصل للارض الا .



انه في النهايه اقدر يوصل لسطح الكوكب وينهي تماما عالم الديناصورات دلوقتي وبعد الفاصل المثل اللي تكلمنا عنه الرحله وصلت اخيرا ل حزام كايبر ورود المركبه لحظه قد ايه الجو مظلم و هادئ و ثابت في الظالم ده انهم دلوقتي بعده بمسا فما هو لا جدا عن الشمس ومن عندهم كده الشمس مش هي الشمس .

المطلقه العهد وهناء ما اصبحت الشمس غايه فى الصغر دلوقت بالنسبه لهم هي مجرد نقطه لامعه بحجم راس الدبوس والمدهش بقى في الموضوع ان راس الدبوس الغايات الصغار ده واللي هي بين قوسين كده الشمس .

تمتلك ما يكفي من الجاذبيه الجباره اللي تخليها قادرا على الاحتفاظ بكل المذنبات دي في مطار حواليها بالرغم من اننا في المكان ده بنبعد عنها حوالي 8 مليار و250 مليون كيلومتر و دلوقت يا بعد ما وصلنا الحزام طيب رب سلام يا ترى ليه العربيه يستغرق الوقت الطويل ده علشان يكتشفون ملاك كايبر بالرغم من حجمها المهول ده .

وما اقصدش هنا طبعا ان هم يوصلوا لها احنا بنتكلم انهم يوصلوها عن طريق التلسكوبات الفلكيين قد ويحفظه حاجات اكثر دهشه في التاريخ من خلال المراقبه يعني على سبيل المثال لو في حد واقف على القمر ولا حود كبريت المعدات اللي معه علماء الفلك النهارده تسمح لهم بتحديد مكانه فليبا علم ماوراء بلوته مختفي تمام وما حدش عارف حاجه عنه .

الحقيقه اللي جابها هنا بتكمل في الاماكن اللي بينزل فيها العلماء في التلسكوبات اغلب الناس بيعتقدوا ان الفلكيين بيخرج بالليل بالتلسكوبات بتاعتهم والشيبسي والبيبسي ويقعدوا افحص السماء بشكل عشوائي لكن في الواقع اغلب الاخوات مصممه للتحليق والتركيز في قطع صغيره جدا من السماء وكلت بس كوبليه مهمه معينه مراقبات نجم نيوتروني .

مثلا او فحص ثقب اسود او النظر لما قرب يفصل بيننا وبينها من الضوئيه وجرح من المحل كل دي اسوا دخلت ما فيش فرصه ان احنا نراقب حزام كايبر في فتره زمنيه مبكره ده غير ان الصخور في منطقه حزام كايبر سوداء فوائد الفحم لدرجه انها مش بتاعك غير نستضيء جدا من ضوء الشمس وغيرانه اصلا صغيره وما بتعكس .

وهي كمان بتبعد عن بعضها بما فاتح الي وده كله بقى صعب جدا من رفضها كده انا عام 1930 ميلاديه افترض العلماء وجود حزام من الكويكبات وراء كوكب نبتون هو الكوكب بلوتو ما هو اللي عضو من عائله ضخمه و العيله دي هي عائله حزام كايبر لكن طبعا ساعتها ما حدش حاول اصلا انه ناقص ده كان واقف قدام يتوقع .

وجود في المكان مش اكثر ولا اعتقد السائد في تواجه حزام كايبر من الاساس هو ان واسماء تكون المجموعه الشمسيه قدره الشمس انها تستحوذ على الكتله الاكبر كلب تقدر بحوالي 99.98 في المئه كل ده هي الكتله اللي بتمثل ها الشمس لوحدها من كل المجموعه الشمسيه وبدات الجاذبيه في تعديل الماده الاخص على وتبقى في النهايه .

عدد هائل من الصخور و تبعد عن بعضها خرجت لحافه النظام الشمسي بفاعل قوه جاذبيه الكواكب الغازيه العملاق والكونت في النهايه ما يعرف باسم حزام كايبر دلوقتي واللي يعتبر احد اهم اعضاء حزام كايبر واللي برده تكلمني عنه في حلها منتصرا لما تم اكتشاف كوكب بلوتو المره الاولى كامله ولا ما في حيره شديده من امرهم .

وده لانهم وقتها كان بيلاحظ الشوز مداري في كوكب نبتون و اورانوس ويدخلهم يشكوان في الكوكب التاسع غير مكتشف وغالبا هيكون هو كمان عملاق غازي وتم التثبيت وقتها بالكوكب اكس والكوكب اكس برده تكلمنا عنه في حلقه منفصله وكانوا يعتقدون انه اكبر من المشتري نفسه بحوالي عشر مرات وبقيت جدا لدرجه انه مش بيتلاقى .

ما يكفي من ضوء الشمس علشان يعكس لنا مره ثانيه وكانوا قدير من كوكب اكس ده في الاساس هو نجمه مشت وكبرت لكنه نجم فشل في التكون قسم ابني وشي اللي كان بيبر تفكيرهم ده هو انت اغلى من النجوم الموجوده في السماء لو بصينا عليها بمنظار هنلاقي انها انظمه ثنائيه بمعنى ان اغلى من نجوم اللي موجوده عبر عن نجم مين مع بعضيهم .

واحيانا بيكون متمسكين مع بعضهما و بيتبهدل والجاذبيه ويخلينا نتفائل سؤال ليه شمسنا وحيده عجله ليه ما عندناش شمس زى اغلب الانظمه الشمسيه الثانيه وده اللي خلوا ما اعتقد ان كوكب اكس كان هو الشمس الثانيه المحتمله لكن شمسنا استنفذت اغلب الماده وفشل اكس في التكون على هيئه نجم كامل وبقى في النهايه شبيه بالكواكب .

والانتقال بعده عن الشمس فاضي كمان دورته حول الشمس كل 20 الف سنه لكن اتضح فيما بعد انه مجرد كوكب قزم شديد الغراب حتى بالنسبه لي نظاره بلوتوث في كثير من الاوقات بيكون اقرب لنا من كوكب نبتون وفاتحين تانيه بها بتاعه تماما و يختفي تماما من السماء زي ما حصل في عام 1999 وبعدها رجع .

وظهر ثاني كلها كانت اثبت تخلي العلماء يعود وتفكيرهم في تصنيفه عضو اساسي ضمن كواكب المجموعه الشمسيه وسط قربهم الحلف النهايه ان هم يتصرفوا كالقسم وبالنسبه لاكتشاف حزام كايبر احنا لسه يدوب ناخد اول خطوه في اكتشاف ما يمكن اكتشافه من الحزام والهم كان يحمل بين طياته في المستقبل كواكب كثير زي بلوتو او حتى اكبر منه .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *