جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

أغرب الأشياء المحظورة من حكومات الدول !

أغرب الأشياء المحظورة من حكومات الدول !


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 كل دول على مستوى العالم وريها معتقداتها وقولها الخاصه قلقانون دي من المفترض انها في النهايه بالك لمصلحه الشعوب ولا السلامه العامه والامن القومي لكن الغريب في عدد من الدول اصدار القوانين بمنع اشياء غريبه جدا تحس ان ملهاش اي استاد من دقيقه وعلى الرغم من كده القوانين دي بالفعل اثريه ويتم تطبيقها على كل المواطنين مالو على اي شخص باهزر البلد وهو يقيم فيها لفتره من الزمن والعقوبات ممكن توصل للسجن الطويل او الغرامات الماليه الضخمه .



المقالة دي هنتكلم عن اغرب الاشياء المحظوره من حكومات الدول ما ينفعش اتكلم معك حاجات غريبه قبل حضورها حكومات دول في العالم هو من الكرش كوريا الشماليه الحكومه في كوريا الشماليه متحكمه بصوره تفوق الوصف في يخص الاعلام التلفزيون هناك ملك الدوله بيختاروا اتفرج على و ما تفرجتش على ايه .


هو ممنوع تماما انك تتفرج على اي برامج او قنوات اجنبيه وحتى لو حاولت في استني اقول لك انك مش هتعرف لانك للمداح على التليفزيون الكوري هم اربع قنوات محليه فقط وما فيش قدامك اي اختيار ثاني ومش القنوات الاجنبيه بس هي اللي مجموعه على كوريا الشماليه حتى مجال الاعلانات .



محكوم من قبل الحكومه المنتجات العالميه ممنوع يتم نشرها في اي مجله محليه او على التلفزيون وبالنسبه المجلات اللي هناك فهم معين فقط مجلات سياسيه ومجلات تعليميه وتقريبا كده اي حاجه ممكن تخلي المواطن الكوري ينفتح على العالم الخارجي ممنوع هناك فئه قليله جدا من مجتمع الكوري الشمالي هم اللي معهم هواتف محموله .

وحتى دول محظور عليهم يعملوا مكالمات دوليه ومن الجدير بالذكر ان كوريا الشماليه واحد من الدول اللي مش بتعرف بالاديان تمام وعلشان كده من المحصول هناك انك تتكلم عن اي معتقد ديني او حتى تشتري حاجه موقع باي احتفال ديني على الاطلاق برنامج الجول ماليزيا دوله صناعيه من الدرجه الاولى او مصممه كاحد ارخص الدول في جنوب شرق اسيا الان .

دعونا عنك مش منهم يا اسطوره قرار بحظر شيء رائع جدا في اواخر عام 2015 قرارات الحكومه الماليزيه حظر ارتداء اي تيشرت .


لونه اصفر عليه كلمه برسيف 4 بل انها منع ترتدي اي ملابس او احذيه او شنط او غيرها يكون لونها اصفر وعليها الكلمه دي من اساسه .


وكانت الفكره ملاحظه الغريب ده هو انا وعرضه في ماليزيا اعتاد ان هم هيخرجوا في احتجاجات ضد الفساد الحكومي وهم لابسين الشكل ده من التيشرتات وبالفعل تم القبض على عدد من المحتجين بسبب اختبائهم لابس تيشرت مكتوب عليه الشعار ده وشعوبها انه يحب هيلبس اصفر في البلاد هيتم القبض عليه .


اصبري قريه سيسيليا الايطاليه قانون غريب جدا في عام 2015 الحظ كله بحسابه مرسوم من عمده البلد ده وكان القانون معروف علميا باسم ممنوع الموت المقصود هنا الحرف الجمله المقصود انهم منعوا الناس قدر الامكان من انها تسبب الامراض وخصوصا الامراض المعديه .
























القرار كان نابع من البلده تحث الناس على اهتمامهم بصحتهم في المقام الاول اما بخصوص السبب الرئيسي القرار فهو ان في سنه 1960 ميلاديه كان عدد سكان البلد حوالي 1300 انسان لكن في 2015 كل اللي فوق منهم حوالي 537 فقط معظمهم كمان اعمارهم فوق ال 65 وعلشان كده البلده كانت حريصات ماما على الحفاظ على اعداد السكان .

واي فرد هناك مش استاذن بعمل الفحوصات الطبيه بشكل منتظم هيتعرض الغرام قدرها 10 يورو سنويا دلوقت في عدد من الدول الاوروبيه كل ده عينه ما قلنا في التعداد السكاني بداويت الطاووق انهم شريحه لو انت عايز داخل الاراضي الدنماركيه و رزقت بمولود جديد مش مسموح لك انك تختار اسمه على مزاجك القانون دنماركي .

طارق جدا فيما يخص اسماء المواليد داخل الدنمارك مسموح فقط ان هم يختاروا اسم المعروض من قائمه وضعتها الحكومه بالضم 7000 اسم ولو حضرتك بقى ما عجبكش ولا اسم 7000 الحكومه طردتهم هتبقى داخل على مشاوير كثير القانون قواعد الاهلي والزمالك انك تقدم طلب واخذ موافق عليه من المؤسسه التابعه لجنتك .

 وبعد كده يتريق على الاسم من قبل المسئولين في الحكومه وبعد اللهفه دي كمان احتمال الاسم ترفض لان ما بين 1100 اسم بيقدم وكل سنه حوالي 20 في المئه منهم بيضه .

كندا حصل على المركز الثالث في التعليم على مستوى العالم ومن الطبيعي ان اي دوله زي كده تكون بتسعه للاستفاده من اي ابحاث جديده وبالفعل في 7 ابريل عام 2004 تم اصدار قانون بحظر بيع مشايات الاطفال يلا نلعب حاسبات اضرار المشايات على الاطفال و النتائج السلبيه اكثر من نتائجها الايجابيه .


ومفرد النبي اسره عندها مشايه اطفال قديمه مثلا فكروها داخل البلاد ممكن يتعرض والغرام اتصل 100 الف دولار وتعتبر كندا هي الدوله تحضر به عوزت ايراد مشايات الاطفال ممكن نتيجه للقرار ده اتجاه معظم الاباء للطرق القديمه في تعليم اولادهم المسجد في فتره من الزمن اشتهر زهور الياسمين بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي .

بما انها دليل على الانتفاضات والتغيير ولوطنه الزيتون بتاع السلام في ازهار الياسمين بتعني الرغبه في التغيير موضوع بلمتنا للصين الحكومه اخذت قرار جيد جدا في محاوله منهم لمنع اي التهابات او تمرض ممكن يحصل داخل الدوله والقرد ما كانش انها تنشر قوات امن في الشارع مثلا او تحكم القبض يا امنيه لكن اللي عملوه انهم منعوت داود زهور الياسمين داخل البلاد .

اينعم هتتصرف غير ما تقل مره لكن صيني الفعل عملت كده اجتماع الحكومه مع اصحاب معاشات الورد ومنافذ البيع وخلتهم يوقعوا على اوراق بقت منعهم من ده اول ظهور لياسمين تماما او حتى ذراعها والمدهش اكثر انهم منعوا كمان رسم زهور الياسمين .

او حتى انت سمعت اغنيه بيتقال فيها كلمه زهور الياسمين المحظوره والقوانين والكرامات فما ينفعش ما بيتكلمش عن بلد الغرامات سنغافوره من كثر ما سنغافوره مشهورا غرامتها الهدايا التذكاريه الموجوده في البلد مطبوع .
 

عليها عبارات خاصه بالغرامات والجرائم اللي باقي عليها القانون يعني زي ما الهدايا التذكاريه في مصر كده عباره عن تحف فرعونيه و تيشرتات مطبوع عليها اهرامات وحاجات زي كده في سنغافوره بقى ممكن تشتري تيشرتات او لوحات .

او مجات مطبوع عليهم اشهر الجرائم اللي بيعاقب عليها القانون وتحت كل فعل محظور هتلاقيه ثمن الغرامه المطالب بدفع ومن اغرب الاشياء المحظوره هناك انك .


تطير طياره ورق في شوارع سنغافورا ولك ان تتخيل الطياره الورق ده واللي تكلفتها ممكن لا تتعدى الدولار الواحد لو لعبت بها هناك هتكليها جارهما 5000 دولار ومن اكثر الاثار السياحيه المشهوره هو شكل الحمام اللي متجمع في الميادين حوالين المعالم السياحيه والناس واقفه بيتا كلهم .

لكن انت لو عملت الحركه دي في سنغافوره تدفع 500 دولار هم ولو كنت لازم تاخذ بالك من كل حركه بتعمل فمثلا لو ازعجتك تشخص بقى له موسيقيه ضربتها الف دولار لو بسقط في الطريق الغرامه كمان الف دولار .

ولو فكرت تسرق واي فاي وتدخل عليه باي طريقه غير شرعيه فانت معرض للسجن ثلاث سنوات و غرامه 10000 دولار على مستوى العالم بتحاول تحافظ على البيئه بقدر الامكان وبنجلاديش واحده من دول اللي تحت كده لكنها عامه الموضوع ده بقوانين غايه في الصرامي الحكومه بنجلاديش .


قامت بحظر الاكياس البلاستيكيه المصنوعه من ماده البولي اثيلين والله هي عدت يتم استخدامها لمره واحده فقط والسبب الرئيسي للحظر كان الاكياس البلاستيك بتعلقي انظمه الصرف فوق الصعب من تصريف المياه اثناء الفيضانات اللي بتضرب البلاد 
والحظر جاء .


في البدايه للمناطق السحريه والفنادق والمطاعم لكن بعدها وسعي الدائره الانتشار وفي عام 2002 ,كانت بنجلاديش من اوائل الدول الحذرت استخدام الاكياس البلاستيكيه اخر الدوله بالكامل وبالرغم من ان الحظر ده يبان غريب في عين اغلب الناس .

الا ان حظر العالم كله محتاج يبدا يدرسه علشان يطبقه بالفعل البلاستيك الكثير مشكله العالم كله بيقولها النهارده ولو ما قدرناش نحل مشكله التلوث البلاستيكي البيئه بتاعتنا ممكن كلها تتعرض للخطر ممكن هتكلمني النهارده عن اغرب الاشياء المحظوره من حكومات الدول .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *