جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

المزيدتكنولوجيا

أسرع ١٠ قطارات في العالم

أسرع ١٠ قطارات في العالم

أسرع ١٠ قطارات في العالم


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالرغم من ان القطارات مش في الطير فوق البحار والمحيطات زي الطائرات لكن في عصرنا الحديث في مجموعه من القطارات في العالم بتقدر تتحرك بنفس بسرعه الطيارات وفي منها كمان بيتحرك من غير ما يقول لها من اي خط او اي مطار وكانه فعلا بيطير في هذه المقاله هنتكلم عن اسرع 10 قطارات في العالم .

    ......


القطار تي اتش اس ار 7 دلوقتي هو واحد من القطارات فائقه السرعه في العالم وبدا القطار ده يشتغل في يناير 2007 من مدينه تايبي ومدينتك وهيثم ودخل القطار التايواني الخدمه بسرعه قصوى بتوصل لي 300 كيلو متر في الساعه وادرن ثمن الرحله بين المدينتين من اربع ساعات ونصف ل ساعه .

ونصف بس وبيض من قطار 12 عربه منهم تسعه بيوفروا تقى للقطار يعني تسعه عربيات من ال 12 فيهم مواتير وتمت صناعات القطار في اليابان بالتعاون ما بين ثلاث شركات كبري وهم هتخش .

ون بنش ريو و كاواساكي وكانت دي المره الاولى التي تستورد فيها شركه سكه حديد تايوانيه للتكنولوجيا اليابانيه بالسكك الحديد فائقه السرعه وبلغ اجمالي الاستثمارات في صناعه 30 القطار من النوعيه دي ما يقرب من 3 و4 من 10 مليار دولار .


    ......


قطار اي تي ار 5 اندرويد في روسيا روسيا او السهم الاحمر هو اسرع قطار في ايطاليا كلها وهو نسخه محدثه من قطارات ال اي تي ار فايف هاندرد وتم تصميمه علشان توصل سرعته القصوى ل 300 في الساعه ودخل الخدمه سنه 2008 على خط بيوصل بالمدينه روما و مدينه ميلانو حاليا القطار شغال بسرعه 300 كيلو متر في الساعه .

وبيقطع المسافه بين المدينتين في ساعتين و 40 دقيقه فقط وتمت صناعه القطار بالتعاون بين ثلاث شركات كبرى هم انصار ده فريده و بومبر دير واستنوا عربات القطار مجهزه بيع اجهزه التحكم في درجات الحراره بالداخل معزل كامل لصوت بجانب المقعد المخصص لتوفير اكبر قدر من الراحه للمسافرين وكل دمعه السرعه الفائقه اللي بيمشي عليها القطار .


    ......


اللي بتيفي في دوبلكس هي سلسله من اسرع القطارات الموجوده في فرنسا وبذرها الشركه الوطنيه للسكك الحديديه اسانسي اف و بيربط القطار المكون من طابقين بين كل المدن الرئيسيه في فرنسا ويعتبر واحد من اكثر القطارات الاوروبيه المليحه واللي بتوصل ساعه من المقاعد ل 508 كرسي واستخدمه شركه اوراسكوم الفرنسيه اثناء بناء هدم عدم .

القطارات الومنيوم عالي الجوده علشان تقلل من وزن القطار وتتراوح جرعته القسوه من 300 كيلومتر اللي 320 كيلو متر في الساعه وبتمثل القطارات التي في دوبلكس تصميم صديق للبيئه ب يسمح باعاده تدوير مكوناته بنسبه 90 في المئه وبطمن قطارات الركاب القويه السلامه والامان للركاب مع السرعه الفائقه اللي بيتحرك بها القطار .

    ......


تعتبر قطارات اليورو دوبلكس هي الجيل الثالث من القطارات الفرنسيه فائقه السرعه تيجي في دوبلكس ولم يتم تشغيلها ايضا عن طريق الشركه الوطنيه للسكك الحديديه فرنسا ويعتبر هو القطار الوحيد من السنه دي اللي يطابق يا وبيتحرك على شبكات السكه الحديد الاوروبيه بسرعه 320 كيلو متر في الساعه ما بين فرنسا وسويسرا والمانيا .

ولوكسمبورج ودخل القطار في الخدمه في ديسمبر 2001 وعلى عكس النسخه السابقه من قطرات التي في دوبلكس الليل ده بيتميز بزياده في خفه الوزن وديناميكيه الهواء المتطوره الخاصه بي واللي بتخليك يستهلك طاقه اقل وبيقدر ينقل 1,020 راكب مقارنه بين 508 راكب في النسخ لابله .

وبتحتوي كل كابينه في القطار على شاشه خاصه بتقدم معلومات عن الرحله باستمرار زي السرعه اللي عليها القطار في الوقت الحالي والوقت المتبقي للوصول .

    ......

بيوفر القطار اي 5 سيليتش بوسه اسرع خدمه لنقل الركاب في اليابان والتوصل سرعته ل300 الساعه ودخل القطار للخدمه في 5 مارس 2011 وبتقوم بادارته تشغيل و شركه شرق اليابان للسكك الحديديه .

وبيطلع القطار مسافه 715 كيلو متر من طوكيو لمدينه اموري في اليابان في ساعتين و 56 دقيقه فقط وتتميز العرب الاماميه في القطار بامتداد انفها لي 15 متر في التصميم وده بيساعدها على تقليل حته الصوت والاهتزاز اثناء عبور القطار داخل الانفاق وبيض من القطار 10 عربيه مع ساعه ما قاعدتك في ل 731 راكب .


    ......


قطار طلق صناعي فيفتي هو واحد من القطارات فائقه السرعه في العالم هو بيشتغل على خطب يربط ما بين مدريد وبرشلونه في اسبانيا بسرعه بتوصل 350 كيلو متر في الساعه ومعروف في اسبانيا باسم البطه واللي بتعني البطه في اللغه الاسبانيه وده بسبب شكلان في العرب الامامي واللي بيشبه البطه والتصميم ده بيسمح القطاران .

وتحمل موجات الضغط اللي بيتعرض ليها اثناء من قتل 14 عربه منهم اثنين متخصصين لقياده القطار والباقي كله مخصص للركاب وبيوفر القطار المسافه بين شاشات خاصه بك لمقعد بجانب الشاشه الموجوده داخل وخارج الكباين واللي بيوفروا معلومات محدثه باستمرار عن الرحله ومواعيد الوصول وحاليا في اكثر من 46 قطار في الخدمه من النوعيه دي في اسبانيا .


    ......


يعتبر قطار الصين زباله ايه هو النسخه الاسبانيه من نفس النوع واللي يعتبر من اسرع القطارات في العالم واللي قامت بتطويره شركه سيمنز الالمانيه وبالرغم من سرعه القطار التشغيليه الحاليه .

والتبليغ 350 كيلو متر في الساعه الان اثناء تجارب تشغيل في اسبانيا وصلت سرعته 400 كيلو متر في الساعه وبتقوم شركه سكك حديد وطنيه باسبانيا باداره القطار اللي بيشتغل على خط برشلونه مدريد وبيضم 8 مقاعد للمسافرين ضمن قطار طما العربيات للمسافرين وساعه ما قاعدتك في 404 راكب .


    ......


قطار الاي جي في اتاله واسرع القطارات في اوروبا كلها وبتوصل سرعته التشغيليه ل300 تويتر في الساعه لكن في عام 2007 واسماء التجربه الاولى دي كسر ارقام قياسيه لسرعه القطارات لما اوصل لسرعه 575 كيلو متر في الساعه وفي سنه 2008 دفعت شركه ان تي في 650 مليون يورو مقابل الحصول على 25 قطار من شركه الاسكا .

وبيشتغل القضاء على خط روما نابولي وب يسمح للركاب الوصول في ساعه واحده بس بيطلع فيها مسافه 225 كيلو ما بين المدينتين وبين تصميم النوع ده من قطرات بمكونات قابله لاعاده التدوير بنسبه 98 في المئه وبيض من 11 عربي مع كل سبل الراحه بمختلف الدرجات لكل الركاب اللي موجودين على متن القطار .


    ......


يعتبر التتار هرموني سي ار اتش 3 اي تي هو ثاني اسرع قطار في العالم ودخل الخدمه في اكتوبر عام 2010 وبيشتغل على خط من مدينه بيجين ل مدينه شنغهاي ووصلت سرعته القصوى في التجارب الاوليه ل 486 انت في الساعه لكن سرعته التشغيليه حاليا هي 380 كيلو متر في الساعه وبيكون بدل القطار من مزيج من الالومنيوم .

تخفيف الوزن والعرب الاماميه من القطار مصممه على شكل يشبه راس السمكه والتصميم العجيب ده بيحس امن ديناميكيه الهواء اثناء رحله القطار وتتميز عربات القطار الكهربائي بانها مضاف ماما للاهتزاز حتى مع السرعات العاليه اللي بيمشي عليها وبتوصل ساعه القطار 494 راكب بين عمو بيقول سوق للترفيه و الراحه اثناء رحلتهم وبيخسس القطار على مره واحده بيتقدم من خلالها الاكل والشرب اللي ركب على مدار الرحله .


    ......


قطار شنغهاي مجدي في المغناطيسي المعلق هو اسرع قطارات العالم بلا منازع والتوصل سرعته القصوى l430 كيلو متر في الساعه وبيتحرك القطار على خط يبلغ طوله 30 كيلومتر وهو اول ما ترفع مغناطيسي تجاري فائق السرعه في العالم كله قطارات ومفهومه عنها فلقت رد مالهوش اي عجل لكنه بيتحرك .

وهو متعلق في الهواء حرفيا بسبب المجال المغناطيسي وبيقدر القطارين ويوصل من 0 ل سرعته القصوى في اربع دقائق بس وهو نتاج الصناعه الالمانيه لشركه سيمنز وسينكارا ودخل القطار في الخدمه سنه 2004 و بيستوعب 574 راكب وبيقوم بنقلهم من طريق لون جانجل مطار شانغهاي بودنغ في سبع دقائق و 20 ثانيه بس يا ترى تفتكروا في الدول العربيه ممكن توصل القطارات للمستوى ده ولا لا سيب لنا رايكم في التعليقات .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *