جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

حيوانات

١٠ حقائق مذهلة عن البوم

١٠ حقائق مذهلة عن البوم

١٠ حقائق مذهلة عن البوم


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعيش البوحيات قات المستاجر فى عن العيون معظم الوقت مع انه ممكن يكون قدامك بيتحرك في الليل اكثر ما بيتحرك في النهار وما فيش فريسه هتقدر تستخبى منه ولا تحس بيه هو بيعلق عليها حتى اسال الضحيه ما بيسيبها شوره باستثناء بعض العظام والفر البوم هو هيتمان مملكه الحيوانفي هذه المقاله هنتكلم عن عشر حقائق مذهله عن البوم .

بطبع ايناس البوم من ثلاث اربع بيضات في المتوسط وبتعاون الذكور والاناث في رعايه البيض لحد ما يخرج الصغار واللب يفتقدوا في بدايه عمرهم وجود اي ريش على اجسامهم وبيكونوا شبه بكر من القطن طلع لها وجه .


١٠ حقائق مذهلة عن البوم

وسيقان في صوره اقرب للدمى وبيطلع البومه سخرها لغايه ما المرهم الريشو يقدروا يطيروا لوحدهم وهي الفل استمر من اسابيع معدوده لبدعه شهور حسب نوع البوم وفي الفتره دي بتودي بالام على توفير الطعام لصغارها والذي يرتكز على اللحوم وتنتبه البومه الام لتقطيع اللحم الى قطع صغيره يقدر الصغار انهم ياكلون .

وبعد ما يجوا شويه ويسيبوا العيش بيعيش وغريبا بالقرب من اهلهم في نفس الشجره وعمه فالمهم غير معتاد على بناء اعشاش متقن الصنع وغالبا بيستخدم اعشاش الطيور الاخرى او حتى الجحور اللي تحت الارض مش معنى ان الحيوانات بتقدر تجري من مفترس فيها انها تقدر تستخبى منهم وتحديدا لما يكون المفترس بيمتلك حس تسمعي عليه .

والبوب تقدر تميز صوت حركه فرائسها من على بعد كبير حتى لو كانت مختبئ في اشجار او تحت الثلوج والحياه يا نوجه البومه ممكن اعتبره اذن عملاقه مع بعض الريش المميز اللي بيحب عنها بيعمل على توجيه الاصوات القادمه ناحيتها للفتحات الاذن وبعد انواع البوم الاذنين بتاعتهم مش مستويه على نفس الارتفاع بمعنى ان واحده بتكون اعلى قليلا من الثانيه .


١٠ حقائق مذهلة عن البوم

وكل مستقبل زاويه الصوت وضربته بصوره مختلفه بعض الشيء عن الثانيه وهو الامر اللي بيتميز والبومه بادق التفاصيل و بقى ساعتها في تكوين خريطه سمعيه ثلاثيه الابعاد للمنطقه المحيطه بها علشان تقدر تحدد مصدر الصوت بعنايه مهما كان ضعيف كل انواع البوم من الطيور الجارحه الاكله للحروب تعتمد بشكل رئيسي على حميا من الطيور والحشرات والقوارض الصغيره .

اللي زي الفئران والارانب ومنهم انواع ثانيه بتصطاد الاسماك وبما ان البوم منتشر في كل انحاء العالم تقريبا في التشهد مهاراتهم وخصائص الصيد بعض الاختلافات من نوع للثاني لكن الاسلوب العام في الصين عندهم مشترك بين جميع الانواع بالاعتماد على الصفات والمهارات الاساسيه المتوفره عند البوم واسلوب البوم في عمليه افتراس .

بيعتمد في الاثاث على قدرته ومخلب القويه و بيمتلك البوم اربع مخالب حاده في القدمين اثنين في الامام واثنين في الخلف وتعتبر قبضته هي الاقوى من بين كل الطيور الجارحه واقوى ثمان مرات منقبه الانسان وبس ومثليتها و تقضى عليها تماما و اعتمادا على حجم الفريسه يا اما تقطعها لو كانت كبيره او تبلعها بالكامل وتقدمها لو كانت صغيره .

وبعد ما بتم عمليه الهضم بطل فتقطع العظام والفرو اللي ما بتقدرش تهضمها وبتكون هي كل الاثر اللي بتسيبوا البومه وراها من الفريسه العيون المتسعه الالبوم بيتحسن من كفاءتها بشكل كبير و تحديدا في ظروف الاضاءه الخافته وده بيحصل من الرؤيه الليليه للبوم وبيراميدز المهم بعد نظر بيساعدهم على رصد اهدافهم من مسافات بعيده .

لكن بقى لو جبنا قريبين قوي منهم الصوره ما بتكونش واضحه جدا بالنسبه لهم علما بان البوم لا يمتلك مخلط عين ولكن انابيب طويله متصله بالجمجمه والمثبته في المقدمه بحلقات اسمها الحلقات الصلبه و هو ده السبب اللي بيخلي عيون البوم سبته ما بتتحركش يمين ولا شمال انما موجهه للامام وبس وبس امتلك البومه ثلاث بوفون اثنين منهم طبيعيين .


١٠ حقائق مذهلة عن البوم

واحد على واحد طفلي العلوي بيقفل ما اعرفش البومه والسفلي بيقفل اثناء نوم البومه الثالث بقى هو غشاء رقيق بيغلق بشكل قطري عبر العين من الداخل للخارج و هي العمليه اللى بيعتمد عليها البوم علشان ينظفوا سطح العين ويحميها زي ما اقول لها عيون البوم مثبت للامامه بس لكن الباب تقدر تعوض على انتحرت هالعيون هابقى انها بتقدر تدور راسها بشكل عجيب وبالرغم من الاعتقاد الشائع للبواب تقدر تلف راسها دائره كامله الا انها في الحياه تقدر تحركها بزاويه تصل 270 درجه لليمين ولليسار .

يعني تقريبا ثلاثه ارباع بيركبلو بالمقارنه في الانسان في النطاق الطبيعي بحر كراسه بزاويه مختارها من 80 الى 90 درجه تقريبا من غير ما يسبب اذى لنفسه وبيساعد البومه في العمليه دي امتلكها ل14 فقره في منطقه العنق .

وهي ضعف عدد الفقرات عند الانسان وبالتالى بيكون عندها مرونه اكثر في حركه الرقبه بجانبنا عندها نظام خاص من الاورده الوجيه اللي في تحمل الدم من الراس بتشتغل مع الاوعيه الدمويه بالشكل اللي يسمح للبومه باداره الراس بدات الدم للدماغ او التاثير على حركه الدوره الدمويه من اخطر المزايا لل تنفرد بها البوم هي قدرتها على الطيران بدون اي صوت تقريبا .

وبقدر تقضي على فرائسها بما فيهم اصحاب حاسه السمع العاليه من غير ما يحس بها على الاطلاق وضع العكس المعروف عن الطيور اصلا وباعك في المنطق لاني بطبيعه الحال الطائر بيحتاج رفرف بجناحاته على شان يطير وطبيعي ان الرفضي يصدر عنها نوع من انواع الدقه ف زي البومب تقدر تطير في سن تتم بالشكل ده وقولي الاجابه على السؤال ده .

اجر مجموعه من العلماء تجربه استعانوا فيها بس اروح مامه وما داخل غرفه مجهزه مجموعه من المايكروفونات الحساسه للغايه و المرصوص على خط مستقيم جوه الغرفه وعلى ارتفاع معين من الميكروفونات طارت الطيور من جهه للجهه الثانيه وعلى عكس الحمام والصقر اللي صوت طيرانهم كان عالي جدا اتحركت البومه في همسه تقريبا .

وبالكاد الميكرفون تقدر تسجل اي صوت طيب ايه وجه الاختلاف بين الثلاث طيور الفكره ان الصوت بيظهر مع حركه وكلما زادت الحركه ذات الصوت والجسم الكبير نسبيا للحمامه مع جناحاتها الصغيره بيا ترتب عليه احتياجها لرفرفه المستمره للحفاظ على ارتفاعها في الهواء وبالتالي هيا انشاء عن رفق دي صوت عالي اما الصغار بيمتاز بجناح كبيره .

بيستخدمها للرفرفه بقوه لبناء سرعته والانقضاض على الفرائس اما بقى البومه مع جسمها الصغير و جناحاتها العملاقه بالنسبه لجسمها بتخليها ثلاثه فيها في الهواء بمنتهى السهوله ورفرفه واحده رقيقه منها بتسمع لها انها طير في السماء بمنتهى اليسر وذهبي خلف تصميم رشحه الخفيف واللي بيض من الياف وتقسيمات صغيره جدا بتفصل تدفق الهواء من خلال الاجنحه .

علشان تقلل من الصوت الناتج عن مقاومه الهواء بينتشر البوم في جميع انحاء العالم تقريبا مع اكثر من 200 فصيله ودائما بيضاء وتاقلم على البيئه المحيطه به ويند مكفيها ويستخدمها لصالحه واسلوب التمويه عند البومه بيخليها احيانا غير مرايه بالمره حتى وهي قدام عينيك وده بسبب قدرتها على اختيار الموقع اشجار اللي بتتناسب مع شكلها ولو نرشحه .

وتتمركز فيها في كنت مشابه لسنتين قدرتها على الفرائس الثلجيه على سبيل المثال من الصعب جدا انك تاخذ بالك منها في الشتاء زي ما بومه الخشب المنقطه بتقدر اللي هتندم جمع الاشجار بالظلال الوانها المنقطه من اسود وبني علشان تكون قدام الناس وكانها غير مرايه بالمره وخصوصا لو كانت واقفه بضهرها وعدتني العلامات اللي بتكشف البوهي عيون الوانها .

١٠ حقائق مذهلة عن البوم

زاهيه والاصوات اللي بتعملها واللي على عكس الشائع بين الناس فمش كل انواع البوم بيصحى الصحيح المشهور عنه اللي هو فول لان بوم الحذاء رب يصدر اصوات تشبه حسيت الثعابين وبومه السياحي الشرقيه بتعمل صوت يشبه صهيل الحصان وجه البومه العريض وعيونها الواسعه بتديها مجال رؤيه ثنائي او مزدوج بصوره اوسع والبينك الى سفاجا .

و الرؤيه ثنائيه هي الرؤيه اللى بتشترك فيها العينان في رؤيه جسم محدد في نفس الوقت وبتزود من مستوى التركيز وده معناه ان البومه بتشوف الاشياء بصوره ثلاثيه الابعاد من طول وعرض وعمق كمان في نفس الوقت وتقدر تتحكم على المسافات بشكل مشابه للانسان و من اجمالي ال110 درجه اللي هي الحد الاقصى تقريبا لمجال رؤيه البومه 70 درجه .

من هم بيمثلوا مجال رؤيه مزدوجه و بالمقارنه فممكن رؤيه الانسان بيغطي 180 درجه منهم 140 درجه بمجال الرؤيا مزدوج وعلى الاطراف مجالين رؤيه احد يين بتشوفيها بعين واحده بس تعتبر الالف اول او البومه القسمه هي اخف انواع البوم واصغرها حجما على الاطلاق و ما تروح طول الجمل واحده منهم من 12 ونصف ال14 تقريبا يعني اصغر من شبرا .

١٠ حقائق مذهلة عن البوم

و المسافه ما بين جناحاتها بتبلغ حوالي 27سم وب يبلغ وزن النوع ده من البوم حوالي 40 جرام وبس وبيتكسر نقعد من البوم في جنوب غرب الولايات المتحده والمكسيك لكن على الجانب الاخر بتاعت للجريدر اول او البومه الرماديه الكبيره الحجم الاكبر على الاطلاق في البون وتتراوح كتلتها في المتوسط من كيلو لل كيلو 900جرام .

وطولها بيتراوح من 61 سم ليه 84 سم وكعاده البوم عامه لتتفوق الانثى في الحجم عن الذكور و بتتعدل مسافات ما بين جناحات النوع ده ال 152 سم وب ينتشر البوم الرمادي الكبير في اغلب اماكن نصف الكره الارضيه الشمالي بتشتهر بومه الحرائر بوجهها المميز جدا واللي على شكل قلب وبالرغم من انها واحده من الفصائل .

واسعتي الانتشار الا انها غير موجوده تقريبا في الصحراء الكبرى في افريقيا وجزء كبير من اسيا و شمال امريكا الشماليه وبتضرب 100 الحظائر بسيقانها الطويله ومغاربها القويه بخلاف مهارات رصيد اصلا انها تصطاد في العام الواحد قرابه الالف فار ده غير القوارض والحشرات الثانيه والقمر ده بيخليها صديق مرحب به جدا .

لكافه الفلاحين لدرجه ان في بعض المناطق الاوروبيه بيشجعوا بهم الحظائر على المكوث في حظرهم عن طريق دعوتهم من خلال وضع صناديق خاصه يقدر البوم ان هو يعمل اعشاب جواها علشان يعيش فيها براحه دمه بالرغم من ان الصغار بيعمل دقه اثناء طيرانه الان سرعته الكبيره في الانقضاض على فريسته بتخلي احتماليه فشلوا شبه معدومه فيترا افضل اسلوب منقضات .

 فرايك البوم الصامت على الرغم من بقاء سرعته ولا الاسلوب السريع للصقور اللي زي صقر الشاهين .
الوسوم:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *