جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

قصص وثائقيهقصص وحقائق

العواصم المصرية على مر التاريخ

العواصم المصرية على مر التاريخ

العواصم المصرية على مر التاريخ


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مدينه مصر المحروسه بلد الالف مئذنه قاهره المعز كلها القابل القاهره عاصمه جمهوريه مصر العربيه والحياه القاهره بالرغم من كونها احد اقدم واشهر العواصم على الاطلاق .

والتحويل بين ثناياها على عدد ضخم من الاثار لا حضارات وامبراطوريات عديده الا انها ما كانتش العاصمه الوحيده مصر على مر العصور العاصمه المصريه غيرت مرات كثير لدرجه ان عدد العواصم المصريه بيوصل حوالي 21 عاصمه على مر التاريخ .

منها عواصم استمرت لسنوات محدوده وحواصل ثانيه استمرت لاف السنين ومنها عواصم معروفه للناس وعواصم ثانيه ناست بندر تماما الحلقه دي كلمه عن العواصم المصريه على مر التاريخ .

العواصم المصرية على مر التاريخ

ناس كثير بس اعتقد ان من في اول عاصمه مصريه على الاطلاق لكن الحياه الكلام ده غير صحيح قبل ظهور الملك مينا نارمر موحد القطرين كان فيها عاصمه لمصر بالفعل العاصمه دي كان اسمها الطينه وكانت قائمه في الفتره بين عامي 1950 لا 2,892 ومن المدهش ان المدينه دي ما زالت موجوده لحد النهارده في محافظه سوهاج المصريه داخل مركز جرجا لكنها بيت احمد قسم ثاني انا وهو قريه البربا .

واعتذر فينطق ما كانش مضبوط وبرده هو اسم فرعوني من قسم الى شقين الشق الاول هو برود معناه بيت ام بابا فده معناه اروح عشان تصبح الكلمه في النهايه بيت الروح ثمن معلومات اللطيفه ان مدينه باربي هي كانت اصلا مسقط راس الملك مينا نارمر موحد القطرين والنشا فيها في سنوات حياته الاولى بعد مرور السنين .

وبعد وصول الملك مينا للحكم وبدا في توحيد مملكه الشمال ومملكه الجنوب مع بعض قران العاصمه مسقط راسه لمكان تانى يكون عند راس الدلتا علشان يكون موقعها وسط المملكتين وفي الوقت ده تم اختيار مدينه منف علشان تكون عاصمه مصر بعد توحدها وفضلت عاصمه لمصر ابتداء من عهد الاسره الاولى في عام 1895 قبل الميلاد .

والحد عهد الاسره الثامنه في عام 360 قبل الميلاد ومن في موقعها الحالي في قريه ميت رهينه التابعه لمركز البدرشين بمحافظه الجيزه بعد عهد الاسره الثامنه في مصر القديمه قامت ثوره ضد الارستقراطيه والطبق العليا المستبده قل كان بيديهم زمام الامور و مدن الوجه البحري في مصر وقتها كانت هي اكثر المدن اشتعل وعلشان كده تم نقل البلاط الملكي من مدينه منف لمدينه هتنسوا .

واللي بتاعنا مقر الطفل الملك واللي في العصر الروماني اصبح اسمها احنا وانحرفت العربيه تحت مسمى اهناسيا علشان تبقي اهناسيه ثالث عاصمه مصريه واستمرت في الفتره خلال حكم الاسره التاسعه والعاشره من عام 1360 قبل الميلاد لعام 2000 160 قبل الميلاد وبتقع اهناسيا حاليا في مدينه بني سويف الواقعه في محافظه بني سويف .

والتي تحمل نفس الاسم من عهد الاسره ال 11 بقى لحد الاسره ال 13 بنعمل 2160 قبل الميلاد لحد 1715 قبل النوم عاصمه مصر هي طيبه والله كان اسمها الفرعوني تعبت تعني المكان المقدس وبعديها الاغريق حرف والاسم لي طيب اي لحد ما العرب فيما بعد اطلقوا عليها لفظ طيبه و طيبه موقعها الحالي في مدينه الاقصر .

بعد كده خلال عهد الاسره ال 14 من عام 1715 قبل الميلاد لعام 1660 قبل الميلاد ايه غيرت العاصمه مؤقتا من طيبه قلبك اسود ولا اسمها تحرق فيما بعد لسخا وسخر هي مافا موجوده حاليا في جنوب مدينه كفر الشيخ بمحافظه كفر الشيخ واللي ما زالت تحمل نفس الاسم اثناء احتلال الهكسوس لمصر وتلاقي من عهد الاسره ال 15 1 الى 16 من عام 1660 قبل الميلاد لعام 1580 قبل الميلاد تم تغيير العاصمه لا وارث .

واللي كانت معروفه وقتها باسم برايمن والثاني بيت الاله امون اليونان كانوا يطلقوا على المنطقه اسم بلو زيهم ولا تحركت ما بعد البلوغ لحد ما اوصل اسمها للفظ بالوظه والمدينه بطاقه حاليا في قريه بالوظه في محافظه شمال سيناء عهد الاسره 17 بقى وابتداء من عام 1580 قبل الميلاد قدر الملك احمس في طرد الهكسوس من مصر .

وفي الوقت ده تم استعاده العاصمه لطيبه مره ثانيه وخلال حكم الاسره 18 بنها الملك اخناتون عاصمه الجديده لمصر تحت مسمى اخيتاتون والمعروف باسم تل العمارنه وده كان بيساعد تخليها عن تعدديه الارهاب في مصر القديمه وادخل عقيده جديده معتمده على التوحيد نوع الماء كلكم بيرم صلواتها بقرص الشمس او اتون والمدينه مكانها الحالي موجود في منطقه تل بني عمران مركز ديرمواس بمحافظه المنيا .

لكن كاردامون نظرا لفوزهم ادعوا انهم يقضوا على دعوه اخناتون تماما ورجعوا العاصمه طيبه مره ثانيه وفضل الطيبه بعدها العاصمه قائما لمصر بعد الاسره 18 مرورا بالاسره a19 واخيرا لحد الاسره في المرحله الاخيره من عمر العاصمه طيبه تمذهب المدينه وسرقتها عن عدد من الغرز اه من هم جنود اشور .

ومن بعدهم بقال ان في ملك من الفرس بوضع قميص قادر يحتلها وين الكل الذهب والعاج والاحجار الكريمه اللي كانت موجوده فيها لبنات العجمي علشان تتحول طيبه من افخر مدن الفراعنه لشبح قوي مش ب يحتوى على اى مظهر من مظاهر التمدد والعمران الاسره ال 21 بقى قرارهم العاصمه مره ثانيه ل مدينه صان الحجر .

واللي كانت معروفه في النصوص المصريه باسم جعنا وثبات مدحت وكان غرض ملوك الاسره ال 21 انهم يعيد بناء العاصمه في مكان جديد وفي نفس الوقت سيطروا على الاماكن القريبه من البحر الابيض المتوسط لكن اسم المدينه اتحرك لكلمه صن وتم اضافه كلمه الحجر كاش ارن الكم الكبير من الاحجار المتبقيه من اثار المدينه .

و موقع المدينه حاليا بيقع في صان الحجر مركز الحسينيه بمحافظه الشرقيه ومع دخول عهد اسرتين جداد وهم ال 22 و23 من عام 945 قبل الميلاد لصديقه 130 قبل الميلاد تم نقل العاصمه مره ثانيه في مكان اخر داخل حيز محافظه الشرقيه وهو مدينه الزقازيق وكان موقع المكان والتهاب يطلق عليه بالفرعونى بست اوبر بست ويل معناها بيت الاله باستت الكلمه حرف في اللغه العربيه بعد كده اللي كلمه بطه .

وتم اضافه كلمه تن لها في النهايه علشان تصبح في النهايه تل بسطه المنطقه السياحيه المعروفه في مدينه الزقازيق في عهد الاسره ال 24 بقى ومن عن 730 قبل الميلاد لسه 116 قبل الميلاد انت قلت العاصمه لمدينه اسمها ساوول تعرفي فيما بعد الى صار او صالحجر ومكانها حاليا في قريه صالحجر الموجوده بمركز بسيون محافظه الغربيه .

وسريعا وصلنا العهد الاسره 25 قلل في عهدهم مره البلاد بعثور ضعف وعلشان كده قدرت اسره من الحبشه انها تستولي علي حكم مصر و نقل العاصمه من طاء الحجر لمدينه نباتا انبي و الموجوده حاليا في منطقه جبل البركل في السودان لكن مع زياده مفروض الاسره المصريه مره ثانيه وتحديدا الاسره 26 ادونيا سعيده الحكم مره ثانيه .

ورجعوا العاصمه ثاني من مدينه نبيا لما دنيتي الحجر في الغربيه مره ثانيه في الفتره من عام 1663 قبل الميلاد لعام 525 قبل الميلاد واستمرت في قناه العاصمه لحد عهد الاسره 28 وتحديد المنعم 404 قبل الميلاد ل 300 واشتهرت في ماب كونها تحتوي على مدرسه فريده من نوعها لتدريب الاطباء واللي كان بيتم ارسلهم للعمل فى كل انحاء مصر .

وكانت بتحتوي كمان على مصانع ضخمه لناسك الكتان وفضل الحال على ماهو عليه لحد عهد الاسره 29 والنقل العاصمه مره ثانيه لمدينه داخل حيز محافظه الدقهليه حاليا والله كانت معروفه وقتها باسم منديس لحد ما جت الاسره 30 و قرروا انهم رجعوا العاصمه مره ثانيه لمحافظه الغربيه لكن المره دي في مدينه جديده الا وهي مدينه سمنود .

واللي كانت معروفه وقتها باسم سبنتر واللي تعني الارض المقدسه في حكم الاسره الثلاثين بقى حصل حدث مؤثر جدا في تاريخ مصر احتل الفرس البلاد مره ثانيه لحوالي 9 سنوات والقمر ده خلي الاسكندر المقدوني والمعروف باسم الاسكندر الاكبر يستغل الفرصه وادخل يستعمر مصر بحجه ان خلصهم من الحكم الفارسي المستبد .

واللي كان بيسوق معامله المصريين وبالفعل مستعجله الاسكندر بحفاوه الحق وعلشان يثبت لهم انه مش غازي الفرس قرار المنظور معبد امون والله ما كان خاصه عند المصريين ويقدم له بعض القرابين لكن اثناء توجهه للمعبد مر على مكان في احلى بيعيش في مجموعه من الصيادين كان معروفا ذهب اسم راكتوس اوراق وده واعجاب جدا بالمكان وقرر انه يبني مدينه في المكان ده بتحمل اسمه علشان تكون حلقه وصل بين مصر واليونان .

علشان تظهر مدينه الاسكندريه لاول مره في التاريخ مدينه الاسكندريه بالرغم من على كثير من الناس ما يعرفش المعلومه دي كانت عاصمه مصر لحوالي 1000 سنه من بعد الاسكندر الاكبر وفي فتره حكم البطالمه والرومان وفضلت كده لحد الفتح الاسلامي لمصر في عام 641 من الميلاد والموافق 20 من الحجره مع فتح العربيا مصر .

قادر سيدنا عمرو بن العاص رضي الله عنه انه يخلص المصريين من الامبراطوريه البيزنطيه والله تبقى الروايه الاسلاميه والمسيحيه على حد سواء ثاني المصريين هو بيقول معاملتهم وكانوا بيقطع هدوم مسيحيه مصر بشكل كبير نظرا لاختلاف هم معهم في العقيده وكانوا بيحاولوا فرض مذهب القوه على رعاياهم بما فيهم المصريين .

وده اللي خلى المصريين للحكم الروماني جدا وفضلوا الاسلاميه لانها على الاقل ضم لهم حريه العقيده معرض الفتح بقى اختار سيدنا عمرو بن العاص موقع استراتيجي عند فرع نهر النيل او بالقرب من حصن بابليون وخليها عاصمه اسلاميه البلاد والمكان ده هو مدينه الفسطاط وفي وسط المدينه اقام المسجد العتيق .

واللي يحمل اسمه لحد النهارده وفضلت مدينه الفسطاط عاصمه لمصر من بعد الفتح الاسلامي لحواجبك قرن كامل من الزمان وتحديدا لغايه نهايه دوله بني اميه في عصر الدوله العباسيه بها اسس العباسيين مركز للتوليد هم عاصمه لمصر في الشمال الشرقي من الفسطاط واطلقوا عليها اسم العسكر لكن مع مرور الوقت اتصلت العسكر بالفسطاط واصبح هم الاثنين مدينه واحده كبيره .

بعد كده في عصر الدوله الطولونيه استاذ احمد ابن طولون مدينه القطائع علشان تكون العاصمه الجديده لمصر وبنى فيها مسجد احمد ابن طولون الشهير والذي يعتبر احد اكبر و اجمل المساجد في العالم الاسلامي كله واخيرا بقى لما خضعت مصر لحكم الفاطمي اعد الفاطميين العاصمه المصريه للفسطاط مره ثانيه في الفتره من عام 905 ميلاديه لحد عام 969 ميلاديه 969 من الميلاد اسس القائد جوهر الصقلي مدينه القاهره بامر من المعز لدين الله الفاطمي .

العواصم المصرية على مر التاريخ

وبني حواليها الصور مربع بمساحه 340 فدان واقام في منتصفها اثر كبير بلغت مساحته حوالي 70 فدان وكانت المدينه لحظه انشائها بتحمل قبال من سوريا لكن لما المعز لدين الله الفاطمي وصل لمصر ودخل المدينه سماها القاهره وبدات المدينه التاسع مع مرور الوقت واتصلت مبانيها بمباني المدن الاسلاميه الثلاثه السابقه الفسطاط .

والعسكر والقطائع واصبحت احد اكبر المدن الاسلاميه في العصور الوسطى و اكثرها التسعا وتحولت القاهره لاحد اهم مراكز العلوم والثقافه في وقتها ويظهر فيها دار الحكم و جامع الازهر وتدعمه القاهره قياده العالم الاسلامي في عصر القائل الفاتح صلاح الدين الايوبي وفضلت المدينه شاهد تفاصيل على حضارات عديده .

و حملت في كل مكان فيها اثر العصر مختلف من عصور التاريخ وكده لما تكلمني النهارده عن العواصم المصريه على مر التاريخ .


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *