جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

حيوانات

الفيل | ملك الغابة الحقيقي وليس الاسد

الفيل | ملك الغابة الحقيقي وليس الاسد

الفيل | ملك الغابة الحقيقي وليس الاسد


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ايه في لها من الحيوانات اللي بنشوفها اكثر ماب نقرا ونتعلم عنها بالرغم من انها بمثابه قلبي وروحي الاوطان اللي بتسكن اراضيها وعندها عالم جوه العالم اللي هي عايشه فيه مكون من نظام وقواعد وترابط في ظل حياه اجتماعيه مثيره من عمالقه الحيوانات البريه على سطح الارض انك تكون اضخم الحيوانات على سطح الارض .

ده بيتخلق قوه جباره للحفاظ على حياتك من الحيوانات المفترسه و خصوصا انك بمثابه طمعو مش سهله تخفف عن العيون وكمان هتحتاج للذكاء كبير علشان تكفي احتياجاتك الضخمه من الطعام والماء و هى الامور اللى تمتاز بها الفعل .

باقتدار وحياه الفيله وتركها ممتاز ب مجموعه من افضل الصفات اللي حتى بني البشر بيفتخر بها زي الكرامه والنبل ولاء للاهل والاصحاب والمشاعر الجيش كما في هذه المقاله هنتكلم عن الفيل ملك الغابه الحقيقيه .

بتنقسم الفيله لي ثلاث انواع من هم اثنين في جنوب الصحراء الكبرى بافريقيا وهم فيله الاحرار شوفيها الغابات والنوع الثالث بيكون موجود في جنوب وجنوب شرق اسيا وهي الفعل الاسيويه وبيعيش الخيانه في المناطق متنوعه من الغابات واحراجهم مستنقعات وسبنا وحتى في الصحراء وتعتبر فيلا هي الناجي الوحيد من رتبه الخرطوميات .

الفيل | ملك الغابة الحقيقي وليس الاسد

واللي كانت بتشمل على انواع منقرض زي ما مص وفين الاحراش الافريقيه يعتبر هو اضخم انواع الفيله و اضخم الحيوانات البريه على الاطلاق و بيتراوح طول الذكر من مترين ونصف ثلاثه امتار ونصف ووزنها يتراوح من 4000 الى 7000 كيلو جرام في حين ان الفيله الاسيويه شويه بوزن يتراوح من 3000 ل 6000 تقدر تميز الخيانه الافريقيه عن الاسيويه .

من خلال حجم الاذن الكبيره عند الفيلا الافريقيه وكمان من خلال الانياب فاذكروا ايناس الفعل الافريقيه بين ملهم انيب طويله ما بتوقفش عن النمو فى حين انها مش بتواجد غير عند عدد قليل بس مذكور فيها الاسيويه و بعض الاناث بيان لها ان هي قصيره ومن خلال انها بتقدر تتعرف كمال علي عمر الفيل لان الانياب زي ماذكرنا مش بقيت توقف عن النمو .

وبالتالي كلما كانوا طول كل ما تعرف ان الفيل ده اكبر في العمر وممكن يوصل طول النائب الواحد ل 180 سم وبيزن لوحده اكثر من 22 كيلو جرام وبقدرك من النكت فرق بين الليله الاسيويه والفعل الافريقيه عن طريق خرطوم الفيل او الزلومه بتاعته زي ما يطلق عليها البعض والحياه الخرطوم ده عباره عن انف طويل بيستخدم للشمواه التنفس مع شفط المياه .

قبل ما يتم نفخها مره ثانيه في الفم ولا بخلاف انها بمثال اصدار الاصوات و التقاط الاشياء وبيحتوي خرطوم ياكل لوحده على اكثر من 100000 عضله وفي نهايه الخرطوم يوجد جزء منه متشكر على هيئه صابع بس عيبها انها تلتقط الحج بسهوله و في حين ان الفعل افريقيه عندها ما يشبه صابعين في نهايه الخرطوم الفيل الاسيويه عندها واحد بس واخيرا لو عايز تفرق بالفيله الاحرار شوفيه الغابات الافريقيه في ابسط طريقه هي الاذن المستديره بدرجه اكبر عند فيله الغابات .

الفيل | ملك الغابة الحقيقي وليس الاسد

ده غير انهم اصغر انواع الفئران الثلاثه و متوسط طول الواحد منهم بيكون اثنين واثنين من عشرة متر ووزنه في المتوسط بيكون 2000 كيلو غرام ونقعد من القبيله بيعيش بشكل رئيسي في الغابات الاستوائيه بحوض القنوات بتعيش في ناس في لا بصحبه صغارها في قطعه من العائلات بيوصل عددها ل25 فيلو الذكور البالغين بيعملوا اكثر للتجوال بمفردهم وبقت لدينا سلفي لاعادتها اجل واحد بس كل سنتين لا لكن احيانا ممكن تلد الانثى عجلين في المره الواحده .

وتعتبر فتره حمل الفيل هي اطول من كل الثديات على الاطلاق ويتراوح وزن الصغير لحظه ولادته من 90 ل 125 كيلوغرام وطوله بيكون من 85 سم ال 92 سم و في الايام الاولى من عمره بيتصدر الصغير اهتمام القطيع وبتعتذر فعله من صغار وكبار على التجمع حوالين المولود الجديد ومداعبته و اثناء حركه القطيع بحفظ على الصغار في وسط المجموعه خوفا من الحيوانات المفترسه ولو تاملت حركه صغار الفيلا بجانب امهاتهم هتشعر انهم بحركه تحت هم تقريبا .

وبين اقدمهم العملاقه بدون ما تخافي الام العملاقه انها تؤذيهم وتخيل كده انك ماشي بجوار مخلوق وزنه سبعا وبيقدر بطوله من الاربعا مطار وقل شعورك انت هيبقى عامل ازاي وبطرق الذكور امهاتهم والقطيع لما بيوصل وعمر بيتراوح من ثمان سنوات ل 15 سنه وبتوصل دوله عمر الفيل 70 سنه في المتوسط والفعل المعمره عمرها بيتعدي ال 80 سنه .

الفيل | ملك الغابة الحقيقي وليس الاسد

وفي ترتبط الخيانه ببعضها البعض في حياه اجتماعيه مش بتختصر فقط على العائلات ولكن حتى الاقارب وفي تتاثر الفيلا بيموت احبها واقاربها وفي حاله موت واحد منهما وعصرهم على جثه في الاخر بينتهي بالقطيع حالا من الصمت والسكون بجانبه واحيانا بيناموا عظام الفيل وغطوها بالتراب او بالعشب وبتوصل الخيانه مع بعضها بطرق متعدده .

من ضمنها التلاميذ واقسامها او استخدام الخراطيم بخلف انهم ينادوا على بعض باصوات احنا ما نقدرش اسمعها وبيستخدموا اصوات ترددها منخفض بيقدر ويميزها من على بعد مسافه بتوصل لعده كيلومترات عن حميد الفيل فهي تعتمد على الجذور والاعشاب والفواكه وبتاكل الفيله كميات مقفوله يوميا علشان تقدر تكفي احتياجات جسمها العملاق وممكن الفيل البالغ يلتهم يوميا مما يصل 135 كيلو جرام من الطعام بقى مياه مقفوله من الميه بتتعدي ال 200 لتر في اليوم الواحد .

وبتاعت ادعيله على التنقل لمسافات طويله في بحثها عن الطعام وسد شهيدها الماهوله وبيساعد هاف ده نهال قليل الفعل بتنام 4 ساعات تقريبا في اليوم بخلاف انصرعت ها كبيره جدا مقارنه بحجمه الكبير فبالرغم من ان متوسط سرعه الفيل بانواعها الثلاثه بتقدر ب 25 كيلو متر في الساعه الا ان بعض القبائل الافريقيه وصلت سرعتها ل 40 كيلو متر في الساعه .

وبالرغم من انها بتقدر تتحرك بسرعه و بتعرف تعوم كمان الا ان الفيلا ما بتقدرش تقفظ لان في قناه اضعف من ان هتقدر تدفع ووزنها الهائل من على الارض وممكن تعتقد ان الحجم الضخم الفيلو الحركه البطيئه مقارنه الحيوانات المفترسه السريعه اللي زي النور هتسبب عاق في نجاته لكن الحيه القوي الجبار للفيله ممكن تدهشك لك ان تتخيل ان طن ارز واحده من ايناس الفيله .

قدرت بمفردها انها تصدق جمعني من مجموعه من نمو يا ستي الامور حول وبكل الطرق انهم يغرز مخالبه هم في قلبها الثاني صاحب الاثنين ونصف سم واستفرغ وسعهم بالكامل في ان هم يعملوها على الارض لكن كل محاولاتهم باءت بالفشل امام قوتها ورغبتها الحديديه في البقاء على قيد الحياه طب هل بالفعل بتمثل خطر على حياه الانسان بالرغم .

من ان طبيعيه حمى في الخيال غذائيه نباتيه الان قوتها الماهوله وعدم فهم الناس لها ممكن يتسبب فى تحديد الفعل حياتهم والاحصائيات بتشير ان 500 شخص سنويا بيموتوا نتيجه لهجوم الفيله والفكره ان مع شعور الفيله بالخطر من الصعب ان حتتن بابا رد فعلها وفي حال تم مهمين لازم تتجنب الفيل فيهم الاولى اثناء وجود الاناث مع الاطفال وقتها الناس بتقول خايفه على حياه الصغار ومن الممكن تشوفك مصدر تحديد لازم تتعامل معه والحلقه الثانيه هي الفتره اللي ترتفع فيها مستويات هرمون التستوستيرون عند الذكور .

الفيله بنسبه 6 اضعاف مع بلوغ الذكور وبتستمر في اول ظهورها لعده ايام لكن مع تقدم الطفل بالعمر بكم تدل فتره لاسابيع واحيانا شهور ووقتها تتميز الفيله بسلوك عدواني شديد ناحيه بعضها البعض و ناحيه البشر ودائما بيحاول فرض سيطرتهم على اي منطقه موجودين فيها تعتبر الخيانه من اذكى الحيوانات على الاطلاق وتمتلك ذاكره عجيبه جدا .

وان كان المفهوم الشائع ان الفيله مش بتنسي ابدا مش صاحب الكليه الا انها بالفعل بتمتلك الدماغ الاكبر من كل الحيوانات اللي موجوده على لعبه مع وزني بيتراوح من اربعه ونصف خمسه ونصف كيلوجرام يعني ثلاث اضعاف وزن الدماغ البشري والقمر ده بيساعدها في تخزين كم كبير من البيانات واحفظها وبتقدر الحيله انها تفتكر الطرق التي تسلكها اثناء حجرتها واماكن تواجد الميه حتى لو فات وقت طويل من اخر مرور لها على نفس المنطقه تقدر تحدد بس هو لخط سيرها .

والبقاع اللي اكتشفت فيها ميه قبل كده ضيفه على كده anal واحد من اربع حيوانات بس عندهم القدره على التعرف على انفسهم في المرايا وهم الدلافين والقرد العليا و طيور العقعق ومعوذ الباحثين علامه على راسلفيل وضع قدام رايح ادور في لي ميز العلامه اللي على راسه وحاول ان يوصلها بخرطومه علشان يشيل حق و كان بيستخدم المرايا اللي تحديد موقعها على راسه زي ما بنشوف احنا حاجه متعلقه علي راسنا في الملاهي ونحاول اننا انشرها والكلام ده .

من خلاف انهم يقدرو يتعرفوا على اصدقائهم واقاربهم من العيله وحتى لو ما شافوش بعض لفتره طويله من الزمن والفيلا ذكيا لدرجه تخليهم يستخدم التراب والوحل حمايه نفسهم القوه اشعه الشمس والقضاء على اى حشرات موجوده على اجسامهم بخلاف ان عندهم قدره مدهشه على استخدام الادوات زي استخدامهم لا اغصان الشجر للحكاك سنهم في الاماكن اللي مش بيقدر يوصلها بالخرطوم وفي عام 2010 لاحظ مجموعه من الباحثين في الاسيوي داخل حديقه حيوان .

وهو بيتابع ثمار شجره بعيدا عن متناول خرطومه وبعد مرور حطيته على السمراء اللي قدامه ومش قادر يوصل لها خطرت ليه فكره بعد ما حصل على كتله بلاستيكيه كبيره كانت في محيطه بالحديقه وام تحركها من بعيد لغايه ما اوصل بها عند الشجره وشب عليها بالقدمين الاماميتين وادر يوصل للسمراء ولو عايز تعرف طرق مذهله ثانيه لاستخدام الحيوانات للادوات هتلاقي لها حلقه منفصله على القناه بالرغم بقى لها وحياتها المسلمه الا انها وجهه تناقص حتى الاعداد على مر الزمن .

وبالرغم من ان الفيلا الافريقيه بنوعيها مش مهدده بالانقراض الا انا قربهم الاسيويين مهددين وطلقت عداد الفعل الاسيويه بشكل غير طبيعي فبعدما كانت منتشره براسيا من سوريا للشمال الصين اصبحت تواجد الان في مناطق محدوده بين الهند واندونيسيا وبتمثل اكبر المخاطر التي تواجه الفيله في عمليات الصيد و تدمير الموائل الطبيعيه بالخلاف الحرائق اللي بتحصل احيانا في الغابات والمناطق اللي بتسكن هل في لها ودائما كانت انياب الفيله .

واحد من الاسباب تنقص اعدادها لانها مطمع للصيادين بسبب استخدامها في تجاره الحاج وادراك اللقيمه الفيلا واهميتها قررت عدد من الدول في اواخر القرن العشرين ان هتساعد فى انقاذ الفيله عن طريق حظر واردات الحاج بدايه من الولايات المتحده الامريكيه في يونيو 1989 اشتراك دي والثانيه في عمليه الحظر وبعدها حصل حظر دولي دخل حيز التنفيذ في يناير 1990 ووقتها اراده بعض الدول الافريقيه انها تواصل تجاره العاب زي بوتسوانا وزامبيا وملاوي وزمبابوي .

وتم السماح لهم بالفهد لان اعداد الفعل عندهم كانت مرتفع لكن تم الاشتراك عليهم ان العاجل لهيت مقبوله منهم يكون من فيلم ماتت لاسباب مرضيه او طبيعيه وفي النهايه دي مجرد صوره بسيطه عن حياه الفيله علشان يتم تقديرها بالشكل اللي هي تستحق مش مجرد حيوان مثلي واقف في حديقه الحيوان يا ترى ايه اكثر معلومه كانت غريبه بالنسبه لك عن الفيله .
الوسوم:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *