جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

الكون والفضاء

أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني

أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني

أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني
أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني
أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني
أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني

أغرب ١٠ كواكب فى الكون | الجزء الثاني

 
A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفضاء هو اكثر المناطق غرابه علم لا يعترف بالنطق بالمره ومختلف بشكل كبير عن كل حاجه نعرفها على الارض وفي الفضاء ممكن نلاقي كواكب بتمطر الماس او ممكن تكون بتمطر ياقوت وممكن غيرها يكون يشبه ارضنا او كواكب ثانيه بتدور حوالين نجوميته وانفجرت من ملايين السنين في هذه المقاله هنتكلم عن اغرب 10 كواكب في الكون الجزء الثاني .
  • ولكي تشاهد الجزء الاول :  ⋘≺⧫⦁ : :rose: : اضغط هنا:rose: : ⧫⦁≻⋙
  • ......

  • HD 209458 b
  • ......


الكوكب اتش دي 2 اون لاين فور فايف ادبي والمعروف باسم الكوكب اوزيريس والنجم اللي تابع ليه الكوكب موجود في كوكبه الفرس الاعظم ويبعد عننا مسافه 150 سنه ضوئيه وتم كشفه سنه 1999 و نصف قطر مدار الكوكب حول النجم حوالي 7 مليون كيلومتر وهو تقريبا نفس مدار عطارد حوالين الشمس ودرجه حرارته بتقدر ب 100 درجه مئويه .

وكتلته اكبر من كتله الارض ب 220 مره و حجمه اكبر من حجم المشتري بمرتين ونصف وده معناه العملاق غازي مكون من الغازات اللي زي الهيدروجين والهيليوم وفي عام 2010 العلماء ارصاد عاصفه عملاق على سطح الكوكب وصلت سرعتها لها حوالي 7000 كيلو متر في الساعه ولا يعتبر اول عملاق غازي يتم رصده خارج النظام الشمسي .

بتاعنا والله انه تم رصد عبور الكوكب من امام النجم الام في ثلاث ساعات ونصف يغطي مساحه قدرها واحد وخمسه من عشره من ضوء النجم ومن خلال سرعته حسب ونضاره حوالين نجمه بشكل دقيق و اكتشفوا انه ثلاث ايام ونصف من ايام الارض يعني الكوكب ده السنه عليه ثلاث ايام ونصف .

  • kepler-22b
  • ......


ونصف الكوكب له 22 بي هو اول كوكب خارج مجموعتنا الشمسيه يتم التحقق منه انه بيدور حوالين النجم بتاعه في المنطقه الصالحه للحياه او ما تسمى بالجلد يلوذون وبالتالي يحتمل ان الكوكب يكون عليه مسطحات مائيه في الصوره السائله و درجه حراره الكوكب 22 درجه مئويه وتم التثبيت الكوكب بالاسم ده نسبه للتلسكوب قبل رتب على وكاله الفضاء الامريكيه .

واللي تم اكتشافه عن طريق وتم الاعلان عن الاكتشاف ده في 5 ديسمبر 2011 و قطر الكوكب حوالي 2 و4 ضعف قطر كوكب الارض وبيبعد على الارض مسافه 620 سنه ضوئيه وكثافه الكوكب تعادل كثافه الارض في اي با وهي 55 10 جرام لكل سنتيمتر مكعب لكن جاذبيته اقوى من جاذبيه الارض ب 2 و4 من 10 مره ومنطقه الجوزي .

لوكسون واللي موجود فيها الكوكب تمتاز بان اللي موجود فيها ما بيكونش قريب من النجم قوي فيحترق بسبب الحراره العاليه ولا بعيد عنه فات جمد من قله الحراره و هو ده المكان الوحيد حوالين كل نجم اللي بيتواجد فيه الماء في الصوره السائله .

  • PSR B1620-26 b
  • ......


الكوكب بي اس ار بي 1 6 2 6 3 هو واحد من اقدم الكواكب الخارجيه في الكون بالكامل النظام الكوكبي ده تشكل حوالي 12:07 من يعني بعد الانفجار العظيم نفسه بمليار و100 مليون سنه والكوكب ده يبعد عننا مسافه 12,000 رؤيه والمثير للاهتمام ان الكوكب ابيدور حوالين نظام ثنائي يعني مش بيدور حوالين نجم واحد .

بل حوالين نجمان ومع ذلك دي مش اكثر حاجه غريبه بالنسبه لكوكب بل الاكثر غرابه ان النجم مين دول ميتين ونفض وقلهم وانفجروا في هيئه سوبرنوفا والعلماء في البدايه كنا متوقعين ان هو كمان نجم مش كوكب لكن دراسات التلسكوب هابل اظهرت ان هو كوكب وتم تصنيفه اقدم كوكب في الكون تم اكتشافه لحد النهارده .

  • Kepler -78b
  • ......


اكثر حاجه مذهله عن الكوكب كابل ار 7 8 بي هو انه بيختلف بشكل كبير معرفتنا الحاليه عنتش كل الكواكب على سبيل المثال كوكب عطارد بيعوض عن شمسنا مسافه قدرها 46 مليون كيلومتر لكن الكوكب اب يبعد عن نجمه الام مسافه قدرها 900000 خط وعلى المسافه القريبه دي مش مفهوم ازاي الكوكب ده اصلا تشكل .

وان الرياح النجميه في المستشفيات القريبه دي بتكون شديده جدا جدا لدرجه انها بتبعد اي شيء حولها لمسافه تقدر بمليون 8 الكيلومترات والكوكب نفسه اكبر من الارض بقليل لكن الظروف الصحيه عليه مختلفه تماما عن كوكبنا درجه الحراره على سطح الكوكب هي 2400 درجه اضعاف درجه الحراره على .

كوكب الزهره وبسبب سحب الثقه لي الناتج عن قتله النجم والغرب الكوكب منه من المحتمل انه بشكل تدريجي يقترب من النجم واحده واحده لغايه ما يستنزف النجم قتلته بالكامل ويدمروا في خلال ثلاثه مليار سنه .

  • proxima b
  • ......


في الكوكب بروكس ما بيدور حوالين اقرب نظام نجمين شمسنا وهو بروكسي مالفسنت ورى والنظام بابا يا بابا على الارض مسافه قدرها اربعه واثنين من عشره سنه ضوئيه والكوكب بيدور في الجول دي الوزن والتي تعتبر المنطقه القابله للحياه لكن زمان نظام بروكسي ما هو نظام نجمي ثنائي في احتمال شديدان الكوكب ما يكونش له غلاف جوي .

وده معناه ان صفحه هيكلم عرض بشكل مباشر للشارع النجم الدار والعلماء عمل الضحكه الهدف منها ومعرفه ايه اللي هيحصل لو كانت ارضنا هي اللي مكان بروكسي مابي والدراسات نشرت في مجله الفيزياء الفلكيه في عام 2017 وقالوا فيها ان الغلاف الجوي الارضي مش هتكتب ليه النجاه وهو على الاورج الشده من القسم الاحمر وكوكب الارض .

وقتها يتحول صحراء جرداء ما فيش عليها اي شكل من اشكال الحياه وقالوا انه مش لمجرد ان الكوكب موجود في المنطقه الصالحه للحياه ان ده معناه ان كوكب ذات هيكون صالح للحياه فعليا لان الغلاف الجوي شيء اساسي لوجود الحياه للحفاظ على ضغط السطح ويكون هو الدرع الواقي ضد الطقس الفضاء الدار .

  • HAT-P-7b
  • ......


الباحثين اكتشفوا كواكب كثير غلافها بيتشكل من اشياء غريبه زي كواكب بتمطر زجاج وكواكب ثانيه تتكون من سحب من الرصاص او كواكب بتتشكل من المعادن والفلزات بتتحرك بسرعه اكبر من سرعه الصوت لكن الكوكب هاتفيه 7 بي هو عملاق غازي بيدور على مسافه قريبه جدا من نجم الام ودرجه حرارته 2500 درجه مئويه .

والجو كبده مقيد بمجال الجذب للنجم والعمر وده معناه ان الكوكب يواجه النجم بها واحده فقط وما بيلف حوالين نفسك زي ما الامر بالا وجه الارض عندنا بوجه واحد فقط وبكمل الكوكب دور حول النجم الام كلام 20 يوم ومن خلال مدى توافق رجل كوكب وسطوعه وتوزيع الخطوط الطيفيه عليه اكتشفوا ان الكوكب اغلبه مكون من القران يوم او اكسيد الالومنيوم .

وهو الخيط المعدني اللي بيشكر الياقوت يعني الكوكب ده في اغلب الوقت بيمطر احجار كريمه ويبعد عننا الكوكب مسافه الف سنه ضوئيه يعني لو في قدامك طريق مفتوح من الارض للكوكب ده وهناك بعربيه بتمشي بسرعه الضوء وده طبعا مستحيل هتوصل هناك بعد الف سنه وهناك اكتشف ان الكوكب عباره عن عملاق غازي اكبر من المشتري ب 40 في المئه .

  • HD 10690
  • ......


الكوكب hd 1 او 6 9 او 6 بيقعد عننا مسافه 300 سنه ضوئيه وكتلته اكبر من كثره كوكب المشترى بحوالي 11 مره وعمره بيقدر ب12 مليون سنه وده معناه انه كوكب حديث الولاده مقارنه بكوكبنا .

والعمره ويقرب اربعه وسته من عشره مليون سنه و درجه حراره الكوكب باهي 1800 درجه يعتبر واقف على الحد الفاصل من انه يكون كوكب صخري اونه ولو كان الكوكب ده كلته اكبر شويه كان ممكن يكون قادر على عمليه الاندماج النووي .

زي النجوم ويتحول نجم وبسبب قتلته العليا ودرجه حرارته الشديده والضغط المجهول اللي على الكوكب فيحتمل ان الكوكب ده بيكون بمطر الماس في اغلب الوقت .

  • TrES-4b
  • ......


الكوكب عصفور بي هو كوكب موجود على بعد 4000 سنه ضوئيه والعجيب في الكوكب انكسفت قليله جدا وهي 310 من ال جرام لكل سنتيمتر مكعب لكن مع ذلك حجمه اكبر من حجم المشتري ب 70 في الميه وده معناه ان الكوكب عباره عن قرعه عملاقه من الفلين بتصبح في الفضاء النجمه والحجم الكبير بالكوكب ويعتقد ان سبب درجه الحراره العاليه .

والتوصل 1300 درجه مئويه وهي اللي مخليها منتفخ زي البالون واظهرت الحسابات ان مفترضان النجم ده حسد قوه راحوا هيتسبب في نفضل الغازات من على سطح الكوكب فمع مرور الوقت كوكب الفلين الغازات وهتبعد عنه ويتبقى فقط ان والسخريه اوان في قوي داخل الكوكب هي اللي هتسمح له انه يحافظ على غازاته اللي بتمناه شكل الكره العملاقه .

الطائفه في الفضاء ويعتبر الكوكب ده هو اقل كوكب كثافه تم اكتشافه على الاطلاق .

  • OGLE-BLG-390Lb
  • ......


للكوكب اجلي بي ال جي 3 9 او البي والملقب ايضا بكوكب خاص لو كان الكوكب داخل نظامنا الشمسي مكان وكان هيقع بين المريخ والمشتري و سطح الكوكب بيظهر باللون الاحمر على الرغم من انه مكون بالكامل .

من الجليد لكن السبب هو انعكاس ضوء النجم الامع ليه والكوكب ده استقر على كتله بتبلغ خمس اضعاف قتل كوكب الارض والكوكب وتجمد بالكامل حتى في اعماق اعماق و درجه حراره سطح بتقدر ب 220 درجه مئويه تحت الصفر والكوكب بيكمل دوره كامله حول النجم الام كل 3285 يوم .

  • kepler-10c
  • ......


الكوكب له في تنسى والمعروف باسم الكوكب جودزيلا هو كوكب صخري عملاق بيصبح في الفضاء اكبر من كوكب الارض في الحجم بمرتين ونصف وكتلته اكبر من كتله الارض ب 17 مره وابعد عننا مسافه قدرها 560 سنه ضوئيه طب يا ترى هل ولا لا اطلق عليه اسم جودزيلا السر هو انه على الرغم من كونه كوكب صخري الا ان قتلته هائله .

والكوكب لو كان موجود قريب من كوكبنا وبحسب قوانين الجاذبيه المعروفه ارضنا كانت هتدور حواليه بكل سهوله والعلماء بيعتقدوا انجز يلا هو كوكب صخري مكون من معادن شبه السيليكون والصخور لكن مش قادرين تاكد من الكلام ده لان الكوكب محمد بيبيعه نفس منك جدا وسبب توقعهم ان مكون من الصخور والست لكن هو ان المواد دي كانت موجوده بوفره في وقت مبكر .

نسبيا من عمر الكون وكوكب جودزيلا كوكب قديم وتم تكون بعد ميلاد الكون بثلاثه مليون سنه يا ترى هل تعتقد ان قائمه الكواكب اللي يحتمل عليه حال الحياه هتفضل تكبر وخلاص ولا ممكن في مرحله الماء الباحثين يبدؤوا ياخذوا خطوات في نقل البشر لواحد من الكواكب ده سيبه لنا رايكم في التعليقات .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *