جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

العاب

Spider-Man Game

Spider-Man Game

Spider-Man Game


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حصريا على منصه بي اس فور ومن تطوير استوديو ان سونيك طرحه سوني الجزء الاخير من لعبه سبايدر مان فى 7 سبتمبر 2018 وبعد ما انا عدد كبير من عشاق اللعبه و الشخصيه المحبوبه من مستوى الاجزاء السابقه واضح ان سبايدر مان الجديده قدرت تخرج من زحمه الانتقادات الماضيه وراحت في اتجاه جديد يشبه النجاح الذي حققته بدايه سلسله باتمان اركام في هذه المقاله هنتكلم عن لعبه سبايدر مان .

بطاقه احداث اللعبه في عالم مفتوح في مدينه نيويورك في عصرنا الحالي والاحداث بتاعت اللعبه بتحصل بعد بيتر باركر مابا سبايدر مان لمده ثمان سنوات يعني بنتكلم فيها على حد متمرد سايدر بالفعل او يواجه عدد كبير من العقبات الصعبه ويت واصبح دلوقت مستعدون يوصل للمستوى الثاني وجهز لمواجهه تحدي التيت وفي محاوله للتصدي لمجموعه الجرائم اللي انت شفتها مدينه نيويورك على سبايدر مان يلعب دور المحقق ودور محارب الجريمه في نفس الوقت .

ومع موجه الجرائم المنتشره في المدينه هتدور اسئله علميه الاشخاص اللي وراء بعض من الشخصيات الرئيسيه المقلوبه للناس من علم سبايدر مان هيكون لها دور في الاحداث من غير ما يتكلم على تفاصيل بعينها واستطاعت القصه انها تركز على عرض جوانب متعدده من شخصيه بيتر باركر وسبايدرمان وما اتصلتش الاحداث .

بس على بيته وهو مرتدي القناع ولكن تم تسليط الضوء على حياته بعيدا عن مواجهه الاعداء واربع في انحاء المدينه وفي الوقت اللي بيشوف البعض ان اللعبه كان الذكيه في التعامل مع الاحداث والخطه الخفيه اللي وراء التخطيط الاجرامي الا ان مجموعه ثانيه شايفه ان بيتر باركر كان متقدم في معظم مراحل اللعبه على اعدائه باكثر من خطوه .

Spider-Man Game

وبالرغم من ان القصه تضمنه احداث ملاحظه وقويه الا انها فقدت لوجود التوست اللي ممكن يذل اللاعب اثناء رحلته وعلشان تتحرك في القص عندك عدد من المهام الرئيسيه اللي بتتفتح ليه كل ما اقرب اكثر لاكتشاف الخطر الرئيسي في المدينه وكل ما قدرت تكشف مناطق جديده هتظهر لك علامات على الخريطه لمهام جانبيه وتحديات مختلفه ولانك تقضي معظم وقتك في الهواء بلاد ارجع بالشباك حوالين المدينه علشان توصل من النقطه ايه للنقطه دى .

في لعبه اضافه بعض المهام الجانبيه اللي تتطلب منك زياره اماكن محدده علشان تخليك تنزل على الارض في الشوارع من وقت للثاني والحقيقه ان اللعبه تتميز بنت شر الناس في الشوارع وتفاعلهم مع البيئه واستجابتهم لسبايدرمان باستمرار اثناء مروره عليهم زي انهم يطلعو يسلمو عليها ويقدم معها سلفي وده بيخلى المشهد نابض بالحياه .

وده بخلاف نلعب كمان بتوفر خاصيه السفر السريع في حاله انك زهقت من المرجيحه بالشباك حوالين المدينه وهتقول في سوره النجم تركب المترو هو اللي بيوصلك من مكان للتانى وتنفيذ المهام الجانبيه في اللعبه هيساعدك على رفع مستواك و تجميع نقاط لفتح مهارات جديده وده هيسهل عليك المهام الرئيسيه بعد كده وتحديدا بتلعب على مستوى صعب وتتنوع المهم الجانبيه في اللعبه لجراء ستدخلك او مهمات جانبيه بتحتاج منك انك تصور بعض المباني والمعلم المنتشره حوالين المدينه .

Spider-Man Game

ومهام ثانيه انك تقتحم قررت الاعضاء وترضى عليهم وده كله بخلاف عدد من التحديات وطلبات سكان المدينه لمساعدتك من وقت للثاني وحاولت اللعبه في معظم المهام الجانبيه انها تبعد عن النمط الممل في الاحداث و تسلط الضوء على بعض الاشرار المعروفين في عالم مارفل علشان تكون المهمات الجانبيه على قدر موازينه عندما للمستوى المهام الرئيسيه في اللعبه .

لكن طبعا بنسبه كبيره ما قدرتش تنجح فائده والبعض هيشعر كثير بتكرهيه المهام الجانبيه او الاحداث اكثر من مره وده تقريبا موجود في كل العاب العالم المفتوح واستطاعت اللعبه انها الثور من اسلوب هجوم الاعداء عليه كومنت نوعهم على مستوى نقاط الضعف والقوه ومعاول كم معركه هتدخل فيها لو ما كنتش مستعد بالشكل الكافي .

وسخنت بعدك هتاخذ درس عنيف عن التواضع لانه اكتشف ان في اعضاء بيت ام يوسف بسرعه او الضخامه او محصنين ضد عدد كبير من الحركات القتاليه المعتاده وحتى في المراحل المتقدمه في اللعبه دعم نفسك بمهارات وقدرات جديده وبدلات جديده الا ان اللعبه لو على اصعب مستوى من الممكن انها تمثل تحدي كبير اثناء المعارك .

Spider-Man Game

وهتلاحظوا الاعداء حواليك مبيستناش تخلص ضربه في واحد منهم علشان الثاني ياخذ دوره لكن هم هيدخلوا عليك كلهم مره واحده علشان ياخذ عليك سواء ضربا وطعنا ويطلق قنابل او الاسلحه الناريه و بسبب ان كل هم بيحاولوا يثبتوا نفسهم على حساب زمايلهم هتلاقيهم احنا بيخبطوا في تحديد سرعتك و بيضربوا بعضهم بالخطا في بدايه اللعبه هتبدا اسلوب القتال باللكمات والركلات والتحركات المتنوعه على سبايدر مان واللي بعد كده تقدر تزود تنوعها عن طريق تحديث الجاكيت اللي هتكون معك .

زي انك تثبت واحد في الحيطه لما اتحدث الويب شوتر او الناس تعمل الويبون زاو القنابل الشبكيه اللي بتضرب بها عدد اكبر من القعده بجانب انواع مختلفه من الدرونز اللي هتساعدك فى التغلب على عدد كبير من الاعداد صوره متنوعه و شيقه في حد ذاتها ومن السهل الوصول لها من عجله الجسد اثناء المعارك ومع قضائك على الاعداء و تنفيذ بعض المهمات والمناورات حوالين تحديث كل ده لوحده علشان تقدر تستخدمه اكبر عدد من المرات

واللي بها تزود فعاليته لو لاحظنا اسلوب القتال في اللعبه هنلاقي انه متاثر جدا باسلوب باتمان في سلسله باتمان ارقام ما بين التسلل احيانا والقطه حمل لي المراوغه والضرب وتجميع الكمبو هات او للانتقال من ضرب واحد للثاني بصوره متابعه والتنويع في استخدام الجهاز جيتس والمهارات علشان تواجه افواج الاعداء وده بجانب خاصيه الاستشعار اللي بتسمح لك برد فعل سريع تجاهل وجمعنا رب حتى التصوير البطيء لي الضربه الاخيره في العدو متاخد من باتمان .

Spider-Man Game

ارخم وحاول استوديو انسان ياكل مطور اللعبه انه ياخذ نموذج اسلوب القتال الخاصه بارقام ويتصوروا معها نمط اسرع يناسب خفه ومهاره سبايدر مان والحقيقه النتيجه كانت فعلا رائعه وبيساعد فدان سبايدر مان مدبلج بمجموعه من المهارات المختلفه متوزعه على ثلاث دول هم الان فيترو دفندر والولد ماسنجر .

وكل جدول منهم بيها ركز على منظور معين في طريقه اللعب زي ان تتحرك اسرعها ولا من المدينه او انك تسحب السلاح الناري من يد العدو شبكه واحده وبفضل الكم الهائل من الاكس بي او ال اكس بيريا انت اللي هتاخذ من كلمهم رئيسيه بتعملها هيكون سهل عليك انك تفتح المهارات دي بسرعه ولا واهتميت بالمهام الجانبيه الموضوع هيكون اسرع بكثير لكن اختيارات كل لا بريد هتكون مبنيه على اولوياتك وطريقه اسلوب لعب كانت ولو عايز ترفع مستوى سبايدر مان في اللعبه لازم تركز على التوكنز اللي بتقدر تحصل عليها من المهام الجانبيه .

واستكشافه للمدينه في عالم اللعبه المفتوح والاب تقدر تستخدمها بعد كده في تحديث البدله بتاعتك زي انها تعلم من قوه تحمل كل ضربات او حتى تزود من قوه ضربات كانت ولو عايز تحصل على جائزه ميزا وبدله كامله بينها هتحتاج انك تنفيذ المهام الجانبيه المطلوبه للحصول على التوكنز المطلوبه للوصول لهدفك وبين نظره سريعه على كل بوست هتقابله في اللعبه هتلاقي ان المعارك نفسها ممتع جدا وضرب المعركه معهم بيشد باستمرار وتحديدا بعد عم الاحداث بالقسطلين ذا او المقاطع السينمائيه .

Spider-Man Game

لكن ده ميمنعش انك هتقابل اكثر من بس غير مهم وموجود بس اللي ملئ الفراغ و من كل الاشرار والخارج قانون اللي تمتلئ بهم سلسله سبايدر مان ممكن تستغرب منكم الاعضاء الغير مهمين اللي هيتم الاستعانه بهم بدلا من الشخصيات الكبيره اللي كانت ممكن تاخذ مساحه اكبر في القصه لكن زي ما قلنا المعارف في حد ذاتها .

هتكون ممتعه جرافيكس سبايدر مان في عالم اللعبه المفتوح واحد من اجمل النتائج اللي اتعملت على البي اس فور لحد النهارده وخصوصا مع حركتك المستمر حوالين المدينه ومعالمها ومبانيها المميزه واللي سمعته لبعض اللاعبين اللي ساكنين في مدينه نيويورك انهم يستغنوا عن الخريطه بالكليه .

ويعتمدوا على ماتوا المباني المميزه اللهم عارفينها في الحقيقه لكن هتلاحظ بعض المشاكل في الضوء هنا او هناك مع ام تتغير من ضمن البلو رواد توفيت وده طبعا انا بعمل انك بتتحرك في المدينه بسرعه عاليه جدا لكن بعيدا عن الحاجات البسيطه القليله اللي هتقابلها هنا او هناك اللعبه في الجمله شكلها رائع و مش محتاج اي تعديل .

Spider-Man Game

وبالنسبه لل فيلم ريد في اللعبه هتلاقي ان البي اس 4 بيشتغل اللعبه على 30 فيلم ريد في الثانيه معك ولدي 1080 جنيه اما بالنسبه للناس اللى عندها بي اس فور برو في اللعبه هتشتغل 30 فريم ليه برده بس على فور كي وتتميز اللعبه موسيقى تصويريه اكثر من ممتازه وتحديدا مع شده احتدام المعارك والاحداث بالاضافه كمان لان الاداء الصوتي كان رائع .

وعلى نفس المستوى مع الدبلجه العربيه اللي تميز بمستوى راقي وتحديد ام عبده اللعبه وفي النهايه اللعبه في الاجمالي فريده ومميزه واستطاع استوديو سوميكا نقدم تجربه ممتعه لكل عشاق الشخصيه بدات من قوه الشخصيات ومتعه اروح بالشبكه في انحاء منير واسلوب التفاعل مع العالم حواليك وكمان اسلوب القتال الرائع وقوه الاعداء .

وتنوع المشاهد السينمائيه والتعبيرات المميزه على وجه الشخصيات الرئيسيه ده غير تسليط الضوء اللي عملوه على شخصيه بيتر باركر لكن قاعده معظم العاب العالم المفتوح التكراريه و عدم التنوع الكافي في الشخصيات الاجراميه ممل بعض الشيء لكن ما يقلش ابدا من متعه التجربه اللي هتمر بها وما راح استكشاف ارجاء مدينه نيورك .

مع سبايدر مان لو جربت لعبه احكي لنا عن تجربتك هل واجهتك السلبيات اللي تكلمني عليها ولا لا ولو لسه ما جربتهاش يا تلعبها ولا لا سيب لنا رايكم في التعليقات .
الوسوم:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *