جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

حيوانات

اخطر سلالات الكلاب في العالم

اخطر سلالات الكلاب في العالم

اخطر سلالات الكلاب في العالم


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته معظم الكلام النقيه في عالمنا النهارده كانت في الاصل كلاب حقينه نشات نتيجه تزاوج سلالات مختلفه و احلى مكان بيتم دقائق الثلاثي بهدف الوصول ل صفات وخصائص معينه في السؤال الجديده منها الشراسه والذكاء والولاء لكن بسبب انتشار عمليات الصيد ونزالات الكلاب زمان كانت معظم عمليات التهجين بالتم في الاساس للاراضي وهو الامر للنساء عنه مجموعه من السلالات في غايه الخطوره اهلا بكم في موقع الثقافه وفي هذه المقاله هنتكلم عن اخطر سلالات الكلاب في العالم .
  • البيتبول
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


عارف يعني ايه كلب وقوته وشجاعته يتحط في حلبه قدام طور اودب كاب البيتبول اخطر فصائل الكلاب على الاطلاق وسنويا بيتقدموا الصفوف الاولى لاكثر حالات العضو حوادث الاصابع بين البشر على مستوى العالم ما الانفيه 12 دوله بتحضر البيتبول على اراضيها من الاثاث منها دول زي البرازيل وبلجيكا وكندا وفرنسا والدنمارك تاريخ كلاب البيتبول .

هو تاريخ عنيف مليان بالدماء تم انتاج من المره الاولى في انجلترا في اوائل القرن 19 عن طريق تزاوج كلاب الترير اللي تمتاز بشجاعه وقراءه كبيره مع كلاب البولدوج وبمجرد ظهور هم على الساحه تم استخدامهم في الرياضات الدمويه وبعد حظر النوعيه دي من الرياضات في عام 1835 في انجلترا تم استخدام البيتبول في صيد الطرائد الضخمه اللي زي الخنازير البريه .

و تم استخدامهم كمان في الصراعات مع بعضهم والرهان على مين اللي يكسب وكان بيتم تربيتهم مخصوص بهدف تجهيزهم لاداء النوعيه دي من المحارم والبيتبول بجانب انه من اكثر الكلاب شراسه هو صاحب مزاج عدواني يؤدي في بعض الاحيان لا ذاء اصحابه لو ما ربهوش بشكل محترف .

  • دوجو أرجنتينو
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


النقرتين ومن اخطر الكلاب اللي ممكن يتم استخدامها في الحراسه على الاطلاق لانه وبعاكس معظم فصائل الكلاب من النوعيه الى غير معتاد على النباح يعني لو انت حاطه في جنينه البيت عندكو في حرامي حول يتسلل ممكن تصحى الصبح تلاقي حرامي ميت تحت البيت الكلب مش بيدي اي تحذير على وجوده .

الا والطريقه بينا نيابه تم تحليل وفي عام 1928 على يد طبيب ارجنتيني بهدف انت كسلانه قويه تدخل في العاده الصيد الكبيره وهو نتاج تزاوج بين الكوردوبا المقاتل مع فصائل ثانيه من ضمنها الدنماركي الضخم و بيمتاز دوجو ارجنتينو ببني عضليه قويه وقراءه ضد المخاطر .

بالاضافه العضو 100 شديده ضد الغرباء والحيوانات الثانيه وخصوصا الكلاب وبعد ما السوره الذي تخطط التوقعات كلها في العاب الصيد تم الاستعانه بها في عمليات البحث والانقاذ من جانب الشرطه الجيش لكن وعلى الرغم من امكانيه تدريب وولائه الشديد لصاحبه الان خطورته دفعت عدد من البلدان لحظه على اراضيها منها استراليا والدنمارك .

  • دوبرمان
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


في اواخر ثمانينيات القرن 19 قرر احد جميع الضرائب في المانيا و اللي اسمه كارل فريدريك لويس دوبرمان انت والحاج نوع جديد من الكلاب علشان يغفر له شكل من اشكال الحمايه اثناء تاديه عمله الصفات اللي كان بيدور عليها كانت الذكاء والشراسه بشجاعه اللي خليه ما يهمكش اي موقف يتحط فيه وفي الوقت نفسه يكون عنده من الولاء اللي يخليه يحافظ على صاحبه مهما كانت الظروف .

 واستخدم كارلسون التي مختلفه ضمه الرودفايلر والجيرمن بنشر وهي العمليه اللي نتج عنها احد اذكى و اخطر سلالات الكلاب على مستوى العالم وهي السلاله اللي بتحمل اسم صاحبها دوبرمان بيوصل وزن الذكر ل 45 كيلو غرام وارتفاعه اروح من 68 ال 72 سنتيمتر ومع مرور الوقت اصبح من اشهر انواع الكلاب المستخدمه في الحراسه .

و مطارده المجرمين على مستوى العالم لكن واتساب ذكائها وولائه الشديد فهي من السلالات الممكن تربيتها للهواء لكنها احترافي وتنشئه سليمه والله ممكن تعرض اصحابها للخطر .

  • الكلب الذئب
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


من الممكن تستغرب فكره تهجين الكلاب مع الذئاب ولكن في الواقع الكلاب بالتشارك مع الذئاب في اكثر من 99 في المئه من الحمض النووي وبالتالي من السهل تهجين سلاله جديده بالضبط من الطرفين وده اللي حصل بالفعل ونتج عنه الا اعرفه النهارده باسم الكلب الصوره دي كانت نتاج تزاوج الذئاب من نوعيه الذئب الرمادي والذئب الاحمر .

والذئب الحبشي مع كلام زي جيرمن شيبرد و الهاسكي السيبيري النوعيه دي من الكلام بيوصل حجمها لي نفس حجم اسباب تقريبا مع ارتفاع يصل الى 70 سم ووزنه يقدر باكثر من 45 كيلو غرام والصوره دي بقى تمتاز بصنع سيئه للغايه يصعد جدا توقع تصرفاتها وتقلباتها المزاجيه .

يعني انا في النهايه بنتكلم عن حيوان جزء من وعباره عن ذئب لكن بالرغم من كده في السنين الاخيره بدات صناعه النوعيه دي تتغير بالمربى الكلاب ومنهم اللي اصبح بيشوف ان ما فيش فرق من خطورتها و مزاجها المتقلب وبين باقي الكلاب الشرسه .

  • الكلب الدانماركي الضخم
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


برغم اللي سمعته النهارده باعتباره من العمالقه المطاف الا ان الكريد دينا و الدنماركي الضخم تم انتاجه في الاساس علشان يكون كلب صياد لكن بعد ظهوره في القرن 17 في المانيا وخلال وقت قصير اصبح من اكثر الكلاب المميزه بس انا طلبته ذكاء وطبعا حجمه الضخم النوع من الكلاب تعتبر هي اطول الكتاب على الاطلاق .

بارتفاع يصل الى اكثر من 110 سنتيمتر ويعتقد انهم ينحدرون من الماستيف الانجليزى ولفها وندرلاند الشهير واللي كان معروف عنهم مهاراتهم في الصيد والحمايه ضد الذئاب مع مرور الوقت قالت الحاجه الى استخدام الدنماركي الضخم في عمليات الصيد .

وتحولت السلاله من ماكينه صيد بلا رحمه لكلاب عملاقه رقيقه مترافق اصحابها في حياتهم وجوه انزلهم لكن في حال عدم تنشئته بشكل صحيح و تدريبه من هو صغير ممكن يتحول حيوان شرس في منتهى العدوانيه والخطوره خصوصا حجمهم العملاق .

  • بول ماستيف
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


المعروضه جدا من كلاب اللي تمتاز بقوه تقارن وقوه البول ماستيف يرجع تاريخ الصوره دي من الكلاب لمنتصف القرن 19 في بريطانيا لمقرر احد مديري العاب الصيد انتاج والحراسه الممتلكات وكان الكلب نتاج تزاوج بين الماستيف الانجليزى واسترنا المنقرضه من على من النهارده بالانجليزي القديمه وبينزل بول ماستيف بحكمه ضخم وقوي كباره .

وفي الوقت نفسه خفه حركه بيوصل وزن الذكر الى حوالي 60 كيلو جرام وارتفاعه بروح من 64 سم 69 سم وهو احد اصاحب الكلاب الممكن تربيتها بسبب لها للاستقلال بنفسها يعني من الاخر كده بتحب تتصرف من دبرها و بعد ظهورها على الساحه في بريطانيا بوقت قصير بدا شحن اعداد منها للمساعده في حراسه الممتلكات في كل انحاء العالم .

و بالرغم من خسرتهم الا انهم من الكلاب الحساسه وفي حد تنشئها بشكل سوي وفي قوي اجتماعي بتظهر في طريقها لحمايه اصحابها ومنازلهم حتى بدون نت بصوره محترفه .

  • روت وايلر
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


في المرتبه الثانيه من حيث حوادث الهجوم على البشر على مستوى العالم بعد البيتبول و بيعتبر واحد من قدام فصائل الكلاب على الاطلاق الروت وايلر هو نتاج تزاوج بين الماستيف الروماني القديم مع نوع من الكلاب المحليه في مدينه رود فايلر واللي منها اخر اسمه والكلب معروف في المنيا كمان باسم كانت الجزار لاستخداماته الرئيسيه .

هناك كانت بتعتمد على توجيه الماشيه وحمايتها من الاضافه كمان لصاحب العربيات المحمله باللحوم للاسواق وبالرغم انه مازال بيقوم ببعض المهام ده في كثير من المناطق على مستوى العالم الا انه اصبح كمان دي يستخدم في عمليات البحث والانقاذ .

و كلب حراسه وكلب بوليسي العجيب بقى انه بالرغم من مشاركته في كثير من حوادث هجوم الكلاب على البشر الا ان معظمها بيكون الهدف منها ادفع اصحابه وهو الامر الذي يوضح حجم ولاء رود وايلر وغريزه الحمايه اللي بيمتاز بها .

  • ماستيف الكناري - بيرو دي بريسا كناريو
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


ماستيف الكناري والمعروف كمان باسم بريسا كناريو ميرجع معطينه الجزر الكناري الاسبانيه لكن هل فعلا الجزر دي هي موطنه الاصلي ولا تم احضرهم الجزيره على يد المستكشفين ما حدش عارف ولا احد حتى يعرف اصل السؤال كمان كلنا اعرفه انها واحده من اقوى و اخطر سلالات الكلاب على مستوى العالم من يعطيه قويه و ثقه في النفس .

رغبه في فرض السيطره تم استخدامهم في العمل بالمزارع وكنا في حراسه لكن باشا عندكم استخدم في نزالات الكلاب مع بعضهم ويتراوح ارتفاع الكلب من 60 65 سنتيمتر وبيوصل وزني 59 كيلو جرام وبالرغم من ولاء لاصحابه .

الان تربيته في منتهى الصعوبه بسبب حجمه تقتل كبيره واكل الكثير بخلاف احتياجه للتمرين والجري مرتين يوميا على الاقل و بسبب خطورته وتكرار الهجمات القاتله على البشر حتى اصحبهم ماستيف الكناري من الكلاب المحظوره في عدد من دول العالم زي نيوزيلندا واستراليا .

  • البوربول - بوير بويل
  • ......

اخطر سلالات الكلاب في العالم


كان بيهتم الاستعانه به في صيد الاسود والحيوانات المفترسه في جنوب افريقيا مش من باب التضحيه بهم ولا حاجه لكن بسبب قوتهم وكفاءتهم في عمليات الصيد البوربول والمعروف كمان باسم ماستيف جنوب افريقيا هو احد انواع المصيف الضخمه القويه بصوره مذهله ولدت متعب غريزه حمايه غير عاديه بينفع حجم الكلب العملاق ل 90 كيلوجرام .

ويتراوح ارتفاعه من 60 ل 75 سم وكرمه بربور في جنوب افريقيا معناها كلب المزارعين لان الهدف الرئيسي من الكلاب دي قديما كان حمايه المزارعين وكان احيانا يتم استخدامهم في العاب الصيد و من الصعب تحديد اصل النوعيه دي من الكلام لكن معظم كانت الكلاب الشائعه وقتها هى البلاد هاوند ويل جراوند بول ماستيف .

وكلاب الترجيح وبناء عليه بيعتقد ان البوربول هو خليط بين الكلاب دي وبالرغم من شهر سته الا ان شجاعته ولاء اصحابه بيتجوزوا اي حد ممكن تتصوروا لدرجه انه ممكن يقف قدام حيوانات اضعاف حجمه في سبيل الدفاع عن منطقته وعن اصحابه .
الوسوم:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *