جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

حيوانات

سكارفيس | أشهر أسد في التاريخ

سكارفيس | أشهر أسد في التاريخ

سكارفيس | أشهر أسد في التاريخ


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الدكتور مصطفى محمود بيحكي في الكتابه ورايت الله عن قصه مؤثره بطلها الاسد سلطان والاسد سلطان ده هو اللي تسبب في قتل مدربه المصري الشهير محمد الحلو وتبدا القصاب على تعرض سلطان الضرب من مدربه قدام الانثى اللي كان بيحبها وفضل كاتبه شايف نفسه لكن في النهايه مقدرش وحاجه مع المدربه اثناء العرض في السيرك .

وتسبب في اكله وقبل محمد حليم وتوثق كل المسؤولين انهم يعقوب السلطان من ساعتها بقى بدا سلطان يدخل في نوبه اكتئاب شديده امتنع تماما على الاكل و عن اداء التدريبات والطار المسؤولين في السلك اللي هم بعثوه لحديقه الحيوان وكمان بعثت معه اللبؤه اللي كان بيحبها ولكن سلطان ضربها وتراثها وفي الاخر يا نهال على يده الموت بها مدربه بالعض الهستيري ومنفعتش معه كل محاولات الانقاذ بعد النزيف الكبير اللي تعرض لهم واليوم سوف نعرض لكم الاسد سكار الحقيقي اشهر اسد في التاريخ .

سكارفيس | أشهر أسد في التاريخ

الاسلوب تتميز بصفات تصحي الاول وبتكبر اي احد انه يحترم الكائن المحدد واللي يكفيه من ربنا سبحانه وتعالى ضرب به المثل في القوه والهيبه واتس من كل الابطال باسماء الكثيره في اللغه العربيه وفي تميز الذكر من الاسود بنمط معيش فريد مشترك معها فيه اي مفترس ثاني ومن اول المميزات هي التاج اللي بيحور براسه زي تاج للملوك بيحطوه على راسهم .

ومش بتختصر المظاهر الملكيه للذكور الاسود على شعرهم بس لكن بتمثل طريقه حياتهم في اراضي ومناطق خاص بهم بيحكمها وده طبعا غير طبيعي الاسود المتعاليه اللي بتحب اللحم الطازج ولو كانت الاصول بتغير في شويه لو في ذره في الفرائس الان في بعض الحاجات مش بتتغير واللي منها صفات الشجاعه والكبرياء ولفت بريزه في جينات الاسود ذكر الاسد بيعيش دوره حياه بتحوله لا ده قتل متحركه فاسد من صغره وهو شبل مكتوب عليها .

تعرض لترويع والهجمات من الذكور الجوال اللي بتحاول تستولي على الزمره وتطرد الاسد المسيطر وبيفضل الحال معها كده لحد ما تكبر شويه وساعتها بتحاول تشترك في حمايه الثوره و لما توصل سنتين او ثلاثه او اربعه بالكثير الاسد المسيطر بيبدا هاجيبهم واللي بيقول شايف ان ما ينفعش يبقى معه بصوت شحته كده وخطيره طزمره وبقيت ما ترد الاسود .

وهي لسه شباب واقترانها تهيم في الارض وتبدا تدخل في معارك طاحنه مع الذكور المسيطره وغالبا ما بتخسر معاركها اول سنتين لحد ما تودك وتزيد قدرتها القتاليه وساعتها بتقدر تبيح الذكر المسيطر منظور معينه علشان تبدا هي نفسها تستعد الهجمات الذكور الشبح والله اللي بيحاولوا اخذه منها الزهره دائره مغلقه من القتال والحمايه والكبرياء بعد ما تكلمني على الصفحه المهيبه الاسود .

يا ترى ايه هي مواصفات الاسد اللى بيعتبر اسطوره الاسود كلها بينهم الاذاعه اذكر فيه هو اسم الاسد صاحب النوبه الشهيره اعلى عين اليمين واللي كان بيعيش في محميه ماساي مارا الوطنيه على الحدود الكينيه التنزانيه وهي محم يا كبير تشتمل حيواناتها على الاسود والفهود والفيله ولا فرس النهر والتماسيح وكل الفرائص والحيوانات العاشره الافريقيه الشهيره .

تبدا قصه سكارفيس المعروف الاسطوره لما كان عمره حوالي سنتين قولي يعتبر العمر الادنى زي ما تكلمنا من شويه عن دوره حياه الاسد والمبدا فيها الذكر المسيطر في الصراع مع اولاد ذكور اللي كبروا علشان يطردهم من الزملاء ورغم ان عمر السنتين بيعتبر عمر مبكر جدا لقياده زمره الا ان سكارفيس اسد استثنائي او اسطوره زي ما هو مشهور عنهم زي ما قلنا من شويه الاسد الصغير ما عندوش خبرات قتاليه الا ان الجنات والشكل اعمل سكارفيس .

كان بيدل على ان وحشت ابق في النوم عدد الشعرات السوداء المنتشره في تربته يكاد يفوق عدد الشعرات المنتشره على لبه الذكر المسيطر ابوه الا ان الجنات والشكل العامل سكارفيس كان بيدل على ان وحش سابق سنه وده اللي خلاب وهي الامنه ويقرر ده بدري بدري وبالفعل هجم الاب الملك المسيطر علشان يطرد الوحش الصغير .

لكن هنا حصلت اولى المفاجات وانتصر سكارفيس علي ابوه الاضخم منه واكثر منه في التجربه والخضراء القتاليه وبدل ما يتم طرد سكارفيس من الزمره ابو هو اللي الطرد وانتصار سكارفيس بها اداه الاستثناء كثير لسلوكيات المعروفه عند الاسود لما بيجيء اسئله غريبه هذه ويفوز بيت الكل الاشبال الصغار الانسكار ما قتلش اخواته او اي احد من الاشبال زي ما كان هيحصل لو كان تذكره يبقى هو ده تكون في الزملاء علاقه اثريه نادره وفي نفس الوقت اكثر ارتباطا .

سكارفيس فاضي لها شخصيته قويه و قوته الجسمانيه من غير اكل ولا اي حاجه واقدر يجنن ثلاثه من اخواته في اكله معه ويدافع عن الزمره وعن اراضيها ودال وفرحني اكبرزبره لاند القائم على حمايتها اربع اسود مش اسد واحد وده كمان اللي ادي الاتساع المناطق اللي دمرته بتسيطر عليها واللي وصلت ل حوالي 400 كيلومتر مربع واصبح تغطي منطقه حدودي عملاقه ما بين كينيا واوغندا وتنزانيا اما بقى اسم سكارفيس ده فريق قصه ثانيه واحد .

وتفكيره كده اسم سكارفيس مشتق من كلمه سكار اللي تعاني بالانجليزيه الندبه او الجرح يعنى بالبلدى كده الاسد ده شايل في وشه والاسمده اطلقوا عليه السياح اللي كانوا بيهزروا المحميه وبيعملوا جول سفاري وكان يذكر فيه اسم مميز جدا بشكل محبب وحجمه وسيطرته على الزملاء بتاعته بالاضافه للشعر الغامق ولد يكون مؤشر على القهوه وما عدتش النوم الكبيره في عينيه اليمين اصبح سكارفيس شكل جدا بين الصور والجيم البيان سكارفيس كان في منتهى الوداعه .

مع البشر وكان غير مؤذي على الاطلاق وما تمرش تسجيل ولا حاله واحده هاجم فيها على البشر وعلشان كده استريح كانوا بيوقفوا بعربيات السفاري ويخطب صور تذكاريه بالقرب منه هو واخواته هنتر وسكيو ووراني اما بقى قصه النوبه دي في بترجع لعام 2012 لما كان سكارفيس عمره اربع سنين وهي السنه اللي فوقيها اذكار وهمست بصوت جوالها من الشباب واللي بالتاكيد تمتد هم هم كمان من سميتهم ومنعت المناوشات وحول استولوا على الزهور بتاعته وطبعا لما حصل الاعتداء على ارض سكارفيس .

 
سكارفيس | أشهر أسد في التاريخ


امسك رب وسعاده اخواته بالتصدي الاسود المهاجمه ورغم النقص العددي الانسكار واخواته ادعي وتصدوا الاسود واضرار سكر لوحديها الاسدين وما كتبش بكده ده كم نام هو واخواته بمطارده الاربع اسود المتبقيه وعلشان مساحه الاراضي اللي بتحكم هذه مره كانت عملاقه جدا فقط بتاعتها بتمسي مناطق الاهالي .

وعلشان كده اثناء المطر ده للاسود الجوال دي وصلت الحيوانات لمزرعه مواشي خاصه بالاهالى واعتقد اصحاب المزرعه وقتها اند هجوم الاسود على المواشي بتاعتهم وعلشان كده ما يهمك من يتصدر الهجوم ده بالحراب والاسلحه التقليديه وتفرقت الاسود واهرب كم عدد سكان فيسبوك والصمد غير ما اخذت الضربه رمحا على عينه .

ووقتها مهاجم مش افكار الناس لانه كان متعود عليهم مش بيعلق بينهما حبقى وندر نقول كده ان ما كانش فاهم صعب التغيرات من ناحيته لانه كان متعود يشوف المحروق دي تيجي بالعربيات بتاعتها وتتصور وتدي له اكل وحب وسلام وكل حاجه وعلشان كده احتمال ان يكون فيهم ان الهجوم اللي هو تعرضت له ما كانش هو المقصود به .

والكلام ده مش حب ده ولا حاجه لا تحليل الدكتور ليمو الطبيب البيطري في المحميه وهو التحليل اللي قدام الدكتور بعد ما اتابع مع مسؤولين المحميه الهجمات اللي بلغ عنها الهادي وطبعا ده كان عن طريق الكاميرات المنتشره في المحميه واللي سجلي جزء كبير حركه بالمطار و استعاده قناه بي بي سي بتسجيلات الكاميرات دي .

وعملت فيلم وثائقي عن القصه سمته بالك دائري او يوميات القطط الكبيره والفيلم لما نزلت حقق نجاح كبير وساهم في زياده شهره الاسد الاسطوره كمان اما المسؤولين عن المحميه بها كانوا مهتمين بعلاج سكارفيس من الجرح اللي حصل له لانهم كانوا عارفين انجرح ممكن يتلوث ويموتوا وعلشان كده راح مع الاطباء البيطريين لما كان الزمره ويقدره سكارو يعذبوه وبعدها تعافت كارو استعاد قوته واستمر في حمايته للذره واخذ قرار اكثر من 100 معركه خلال فتره حياتهم .

وكان صاحب الحاله المسجله الوحيده لقتل ذكر بينك من افراس النهر لوحده من غير طبعا مع عليكم مع التماسيح واستمرت هيمنته على النمره بتاعته حوالي 12 سنه واللي يعتبر رقم اسطوري بمعنى الكلمه في فتره السيطره على المرض تتراوح من 3 الى 5 سنوات في المتوسط لكن قوي تذكر الكبيره ومساعده اخوات لي خليه الزمره تبقى مستقره طول وانت استمر اعجب سكار لاخر يوم في حياته .

 ومنها نيابه اللي فضلت صامده بقوتها للنهايه وده برده حاجه نادره جدا و مخالفه لدوره حياه الاسود والغالب فقدانهم في اخر ايام هم وتتسبب فى مهمتهم علشان ما بيقدروش يصطادوا او مصدقه رائد اللي بيحطوا عليها الا ان الاسطوره سكارفيس فضلت انيبوا معه لاخر يوم وبيقول المسؤولين عن المحميه ان عند الوصول الموجود فيها بيوصل 900 اسد .

وكان سكار هو الملك بتاعهم بلا منافعه وفضل فيروز قوته لحد اخر يوم في حياته وما كانش بيعاني من اي امراض وافات وكانت وفاء طبيعيه وحتى بعد وفاه تذكار في 11 يونيو عام 2021 استمرت الاساطير بتاعتهم تبدا الكل جمعيات ومؤسسات الحياه البريه في نعي الاسطوره على صفحتها الرسميه بنين الجرائد وسائل الاعلام العالميه .

نزلت خبر وفاه تذكار في الصفحه الاولى ووصلت كمان خبر موت و للجرائد العربيه وكان ملك حقيقي او زعيم صور حياته ده غير طبعا ان احنا الحياه وكان في صفحه خاصه به على اغلب مواقع التواصل الاجتماعي وكان محب الحياه البريه مالين هي الصور و المغامرات و كان بيهتم الكتابه عن تحركات ومغامراته زي اي احد من المشاهير .

و تقديرا واحتراما بسله الاسطوره قرارات اداره المحميه دفنه وعمل نصب تذكاري على الرغم من ان الشائع ان هم كانوا بيسيبوا الحيوانات الميته فتحول شكل طبيعي او تكون طعام للضباع ونصور وطبعا البشره قصص اسطوريه اكثر من كده عن سكار على الانترنت لكن اكتفينا بالنا علشان هي دي قصص الموافقه على الاقل في الوقت الحالي .


الوسوم:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *