جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

١٠ حقائق مذهلة عن الغربان

١٠ حقائق مذهلة عن الغربان


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته على الرغم من انى الغربان دايما بيرتبطوا في الاذهان بالموت والدم بالاضافه كمان لاعتقاد اعداد كبيره من الناس انهم نذير شؤم سواء كان السبب مظهرهم ورشهم الاسود  .

او عددهم بالحكم دائما في وسط الاموات الا ان الدراسات اللي اتعملت على الغرب انا ظهرت حقائق و معلومات عجيبه جدا عنه و كلنا عارفين عن الغراب الذكي ودي مش حاجه جديده ولا حاجه لكن مؤخرا ابتدينا نفهم قد ايه هو زكي .

في هذه المقالة هنتكلم عن عشر حقائق مذهله عن الغربان .

١٠ حقائق مذهلة عن الغربان


لا تكن الذئاب تمتلك من القوه والبهاء اللي يخليها تصطاد بنفسها بدون اي مساعده من احد وبدون ما تشارك فريستها مع احد الا ان الكلام بيختلف تماما مع الغلبان واللي دخلت هي والذئاب في صداقه من نوع خاص مبني على المتبادله حتى وان كانت الذئاب هي المستفيد الاقل في العلاقه دي اثناء دراسه حديثه للغربان .

لاحظ الباحثين ان الغلبان بتتبع الذئاب وبمجرد ما تقومي الذئاب بست يا غزال مثلا بيجري من غراب على الفريسه في اقل من دقيقه واحده و يبدا ياكل منه وفي حاله وجود اثنين من الذئاب بياخذ الغربان من الفيس ما يقرب من 40 في المئه لكن مثلا لو موجود ست ذئاب بتقل نسبه اللي بتحصل عليها الغربان .

وبتوصل تقريبا 17 في المئه من حجم الغزال والغراب الواحد بيقدر ياكل كيلو 800 جرام في اليوم تخيل بها ايه اللي ممكن تعمله مجموعه من الغربان لو قرروا انهم يشارك كذاب دي هي بتستمتع بالخريطه ويعتقد العلماء ان السبب الرئيسي اللي بيخلي الذئاب تشارك الغربان معها في العلاقه دي .

هو ان الذئاب لما تنشغل بلاك بتنام بهم من غير بان في حاله سماعهم لاي اصوات مريبه او احتمال وجود خطر حرامي من ان اغلب الناس بتاعت قد ان الغلبان بيصبر منهم صوت واحد بصوره عشوائيه وخلاص الا ان في الحقيقه اصواتهم لها ترددات مختلفه كثير وكل تردد منهم ليه معنى مختلف و تقدر من خلاله انها تعبر عن مشاعرها من فرحه وغضب او مفاجاه .

في البريه بتتوصل الغلبان مع بعضها وبيقدر وينبه بعض في حاله وجود خطر ده غير كمان ان لهم صوت محدد بيستخدموه في الاشاره للحول انهم يعني يحوم حوالين جثه والعجيب ان في حاله اسرهم بتتعلم الغربان هتتكلم زي الانسان وبشكل احسن بكثير من الببغاء ومش بس صوت الانسان اللي بيقدر ويقلدوه .

لا وكمان صوت بعض الطيور ده غير كمان تقليدهم لصوت الذئاب لما بيحاولوا كذب وهم لجثث الحيوانات مع بدايه اهتمام العلماء بدراسه الغربان وملاحظاتهم ظهرت الكثير من المعلومات العجيبه عنهم وجمع الفيرمونت الامريكيه كشفت من خلال دراسه لها عنان الغربان الصغيره اثناء غذائها على واحده من جثث الحيوانات بتعمل ضجه كبيره تكذب بها الغربان الحديثه اللي زيها وبيعملوا كده علشان يوفروا لنفسهم حمايه ضد الغربان الكبار .

والحظ وكمان الغلبان بتدعي اخفاء الطعام في مكان معين قبل ما يروح يخطب بجد في مكان ثاني خالص علشان يخدعوا بقيت الخربان ادمان الغربه اللي النمل مش عن طريق الاكل ولا حاجه ولكن عن طريق تحطيم وفرقوا على جسمهم والنمل جسمه بيفرز حمض الفورميك اول ما يقوم الغراب بفعص وفرق على الجسم .

ومن الواضح كده انه بيسبب احساس جميل لا غلبان لكن ليه بيعملوا كده لحد دلوقت ما حدش يعرف على وجه اليقين لكن في نظريه بتقول ان الغربان بتعمل كده علشان تحصل على منعه من حمض الفورميك وبالتالي تقدر تتغذى على النمل بعد كده بدون اضرار جانبيه وفي نظريه ثانيه بتقول انها عدم وهي لهم مش اكثر قصدهم .

كده ان الغلبان بتعمل دماغ في دراسه تم نشرها في مجله دروس وانا العلميه سنه2010 كشفت ان الغردقه بتواسي بعضها البعض في حله تعرضها لتصرف عدواني و اثناء الدراسه تبع الباحثين سلوك 13 غرابتكم تربيتهم يدويا و لحظه ان الغربان دي تصارعت 152 مره على مدار سنتين وصلنا صور مجموعه لثلاث فئات على حسب دور كل واحد في الصراعات .

صنف معتدين وصل فضحايا وصف مجموعه وحيده ومحظوراتها ان الغلبان اللى بتقضى معظم وقتها مع الضحايا بتكونوا سيه دي وبتقعد جنبها وتلمس جسمها بمنقارها بالراحه وتحاول تنظف ريشها وتخليه جميل وممكن يكون وحاول واشتركوا في العراق ويساعد الضحيه من البدايه لكنهم على الاقل ادري ماذا المحنه اللي بتعاني منها الدحيح .

واظهروا ناحيتهم كمان نوع واضح من العاطفه الكشف الدراسه العلميه سنه 2002 عن قدره نوع من الغربان بيعيش في كاليدونيا الجديده وهي عباره عن مجموعه من الجزر في المحيط الهادئ الغراب ده بيضر الملف قطعه سلك ويعملها على شكل خطاف علشان يستخدمها في سحب الاكل من مساحات صغيره زي مثلا يكون مجرد صديق واكل صغير .

وقع فيه اول ما قدمه نفس اللغز ده للاطفال علشان نشوفه ممكن يتصرفوا فيه ازاي ما يقدروش ان هم يجوا ذكاء الغراب وكشف الدراسه ثانيه اجراها باحثون في قسم البيولوجيا في جامعه موسكو قدره الغربان على التفكير المنطقي بعد مختبر ونفي مطابقه مجموعه من البطاقات بعض و مكافاتهم معك لاختيار ناجح مطابقه الاشياء من اكبر عمليات التفكير المنطقي .

وظهرت الغربان في مشاهد كثير وهي تدفعها في اشياء من صنع البشر وال حاول تستفيد منها ومن المشاهد المضحكه اللي مشهوره على الانترنت هي استخدام غرابلي قطع خشبيه كذا ثلاجه يتزحلق بها على الجليد غير بان فعلا مبدعين وبيقدر ويتكيف والطفوله وذكائهم فعلا مش عادي على الرغم من ان الغربان مش بتخرج تنهاب .

وتفرق وتبحث عن الكنوز في البحار السبعه الان عندهم بعض المهارات اللي بيحتاجها اي قرص المحترم تجربه علميه اجراها باحثون في جامعه لوند بالسويد كشفه من خلالها ان الغربان عندها القدره على التخطيط والمساومه على احتياجاتها وكمان ما تقدرش تبعد تدريب مجموعه من الغربان على استخدام ادوات محدده تقدر ب هاتف فتح صندوق تاخذ منه مكافاه .

اخذوا منه من الصندوق ومشيت وبعد ساعه رجعوا لهم مره ثانيه ومعهم مجموعه من الاشياء عرض على الغلبان انها تختار منهم واحد من الاشياء المعروضه كانت الاداء اللي بتحتاجها الغربان علشان تفتح الصندوق و 80 في المئه من المرات كانت الغلبان بتختاري لا ده اللي بتحتاجها الصندوق وتحتفظ بها لغايه ما الصندوق يرجع قدامهم مره ثانيه .

وفي تجربه ثانيه حاول الباحثين يعملون بدله مع الغلبان ويبشرهم وشوفوا رد فعلهم واحد من الباحثين سلم الغراب قطعت عيش يقدر ياخدها ويبادلها مع الباحث الثاني مقابل قطع الطعام اشحن الغراب وهي قطعه ولما بيسلم الغراب قطعه العيشه الباحث الثاني بيرفض انه يسلم الغراب قطعه الجبن ويقولها وبعد يومين اعاده التجربه مره ثانيه .

وسته من السبع غرب انت جنب المبدله مع الباحث الغشاشون في المره الاولى وحتى بعد مرور شهر كامل تجنبته المجموعه كلها ما عدا غرب واحد من الخرافات الشهيره في بريطانيا يعني الغربان هو ان وجودهم في برج لندن بيمثل حمايه ضد الحظ السيء وان في حاله ترحيلهم عن البرج هينتهي النظام الملكي ومعه برج لندن و الملك تشارلز الثاني .

قمر بضروره وتستغرب ان بشكل مستمر في البرج سنه 1661 ومن وقتها و لغايه وقتنا هذا ما زال البرج بيحافظ على وجود ستبان فيه بصوره دائمه دائما الغراب يكون له دور رئيسي في كثير من الاساطير والخرافات على مر العصور سواء كان بسبب مظهر وايش والاسود اوعد تعبانه من فوق مسلسل الاموات و في الوقت اللي ناس كثير .

وكانت بتشوفه على انه نذير شؤم كان بيقشر الغراب في الاساطير السلتيه على انه نظير للحرب اراقه الدماء والايرلنديين بيعتقدوا ان الغربان تابعين لا اله الحرب وهو صاحب استدعائهم لاكل جثث الموتى و من الخرافات السويديه عن الغربان كمان لانهم بيعتقدوا انها اروح ل اشخاص قتلوا ومادفن وش بشكل لائق في المره الجايه اللي تشوفيها وراء وتحاول انك طاردا وتعديه فكر كويس لانهم مش بينسوا اي فعلا حصل معهم ومش بينسوا كمان .

وش صاحبه في تجربه تمب جامعه واشنطن الامريكيه ام عالم الاحياء البريه جون موظفو مجموعه من الباحثين بارتداء اقنعه مخيفه واخرى عاديه وضع علامه على سبعه عن الغربان واطلق سراحهم وفي كل مره كانت الغلبان بتشوف واحد من الباحثين بالقناع المخيف كان بينقض عليه وبمرور الوقت فؤاد السبع غرب انها تبلغ كمان عن القمر .

وفي نهايه المطاف عالم الاحياء كان بيتحرك بالقناع المخيف فوقي ان من جمله 53 غراب شافه وهو لابس القناع تعرض للهجوم من 47 واحد منه وده معناه النوم مش بس بيحفظوا الاشكال لا وكمان بيعرفوا بعض عليها طبعا ماننساش الناقصه الغراب في القران بتبين قد ايه هو مخلوق زكي وكثير من الناس بعد ما تبعتهم للدراسات .

والابحاث اللي اجريت على الغلبان حاسه انه كان مفهوم بشكل غلط بسبب الصوره الشخصيه عنه في معظم الثقافات يا ترى مين من الحيوانات شايف ان مفهوم بصوره غلط عند الناس .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *