جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

الاساطيرالمزيد

أسطورة بابا ياجا ساحرة المستنقع

أسطورة بابا ياجا ساحرة المستنقع

أسطورة بابا ياجا ساحرة المستنقع

 
A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في الغابه وبعد صوت الرعد البدوي اللي جاي من السماء ومع التوهج الخافض لضوء القمر اللي بيصحوا ميتو بمساعدتك انك تحس طريقك وسط الظلام والظلمات ماشي مش دودو متوتر تطمئن الجيزه لاي صوت او اي حركه او اي همسه تسمع صوت جاي من بعيد لبعيد حك بشعه واضح جدا ان مصدرها ست عجوزه تبص حواليك في كل اتجاه علشان تميز موقع الصوت بس كل تحركنا حيله مش قادر تشوف حاجه من كثر الاشجار اللي بيتحط .

وفروعها الضخمه في كل مكان وفي امك الغابه لقيت مكان معزول عننا الاماكن محاط بسياج مصنوع من جماجم البشر وهناك لقيت خوخ الساحره اقل القليل اللي بيرجع من عندها بعد ما يروح واللي بيرجعوا مش بيروحوا ثاني ومش بيتكلموا عن اللي شافوه جزء منهم بيحاول يحمل ناس من انهم يدخلوا والجزء الثاني مؤمن ان اللي شافوها ما كانش حقيقه البعبع مجرد قصه بتضحكي الاطفال في هذه المقاله هنتكلم على الاسطوره بابا ياجه ساحره المستنقع .

اغلبنا مازال فاكر القصص اللي احنا استخدموها معنا واحنا صغيرين علشان نحسن من تصرفاتنا وسلوكياتنا زي البعبع و ابو رجل مسلوخه وامنا الغوله كلهم كانوا يؤذنون نفس الغرض و دائما كل قصه بيكون وراها مصدر الهام مفتوحه منه الكاتب قصته وممكن كمان يكون لها جذور على ارض الواقع فمش بالضروره .

القصه تكون خياليه مئه في المئه خصوصا واحنا بنتكلم عن واحده من اغرب افزع الاسماء المنتشره حكايتها في كل مناطق الاستلاف في انحاء روسيا و اوروبا بابا يجي نظر البعض هي جده الشيطان وام الارض و العظام و اكله لحوم البشر لكن احيانا بتكون الساحره الطيبه اللي بتقدم يد المساعده لكل محتاج اذا كان بالفعل .

يستحق ولما نغوص في بحور الاساطير الاسلاميه بتظهر بابا في قلب حكاويهم و بتجسد الصفات المختلفه للساحرات في معظم القصص الشعبيه بشكل متفرد وعجيب فعلى خلاف معظم الاساطير المخيفه اللي بتستخدم لترهيب الاطفال بابايا جنب يتم استخدامها للترهيب والترغيب في نفس الوقت فهي ممكن تكون شريره وتخطف كونك لك كمان لو كنت ولد سيء .

وممكن تساعدك وتحقق لكم نيتك لو كنت ولد كويس او نجحت في تنفيذ تحدياتها وحل الغاز هاو اول تسجيل تم رصده لاسم بابا ياجا ممكن تتبعوا للكاتب الروسي ميخائيل لومونوسوف في كتابه قواعد اللغه الروسيه عام 1755 وشرح لهم نصف معنى باعتباره مستمد من كلمات لها نفس المعنى و نفس النطق من الثقافات الروسيه وشي اوروبا في اللغه الاسلاميه كلمه بابا بتيجي بمعنى الام او الجده او السيده العجوز .

والغايه النهارده ما زال فيها اشكال من كلمه بابا يتم استخدامها في اللغه الروسيه زي مثلا كلمه بابوشكا ومعناها الجده وممكن كمان توصف بها اي سيده عجوز اما عن الجزء الاخر من الاسم وائل هو يقف هو اسم غامض بيجيب اكثر من معنى من هم الشر والساحره الشريره او روح الغابه فاقرب ترجمه الاسم بابا ياجا هو العجوز الشريره او الساحره العجوز .

ذكر ميخائيل اسم بابا يرجع في موقعين في كتابه واحد منهم كان في قسم بيتناول مقارنه بين الالهه الرومانيه والالها الاسلاميه بعتبر من الاخيره مفتوحه من الرومان لكن بابا يرجع على وجه التحديد اتذكر بشكل منفرد عن اي اسطوره علشان تعزي الفكره انها ابداع خالص من شعوب الاسلاف خالي تماما من اى تاثير اغريقي او روماني .

ولما انت تعرف اكثر عن قصه بابا يجي هات اكتشف انها بتحمل في حكاياتها وشخصيتها كثير من الاسقاطات والعلامات الرمزيه اللي بتدي معنا اعمق بكثير لا سترتها لكن يا ترى مين هي بابا ياجا وايه حكايتها قصص بابا يجعلها نسخ مختلفه بعضها بيتكلم عن عجوز شريره بطلتها من المسافرين اللي بيقعوا في طريقها في الغابه وقصص ثانيه بتتكلم عن ثلاث ساحرات .

شقيقات كل هم بيحملوا نفس الاسم بابا ياجا وحكايه ثالثه بيتكلم عن جانب مختلف لساحره المستنقع جانب خير بتقدم والله محتاج مساعدتها بشرط واحد انه يكون مستحق للمساعده دي وفي النوعيه دي من القصص بتقدم بابا يجعل بطل القصه اختبار وتتحداها بمجموعه صعبه من الالغاز والمهمات ولو نجحت في حل اللغز واداء الكاف .

او بطريقه سحريه ممكن تغير حياته يعني هنا احنا مش بنتكلم عن نموذج ثابت لبابا يعجب وما نقدرش انظفها على انها شريره على طول الخط او طيبه على طول الخط لان الناس اللي ممكن تقدم لهم يد المساعده لو فاشله في الاختبارات هيتحول وجبه شهيه اما بقى عن شكل ساحره المستنقع فشكلها بيختلف مع تنوع الحكايات لكن الخصائص الجسديه المشتركه بين معظم القصص بتحكي عن ست عجوزه قبيحه لها انت طويله مدبب وساق النحيفتين اقرب لسيقان هيكل عظمي .

وبالرغم ان شكلها يديك احق انها ضعيفه الا ان اسنانها حاده بما فيه الكفايه انها ما ترميش العظام بعد اكل لحوم الضحايا وبعض القصص وصفت اسمها على انها من المعدن وسيقانها النحيفه دي تعتبر السبب وراء واحد من الاسماء اللي معروف بها وهو عظمه الساق وفي قصيده بابا يرجع عظمه الساق اللي قال فهاش انك ولا ينكر سوف .

في عام 1840 حكم عن قيام الشيطان بطبخ 12 سيده شهيره في بعضهم علشان يصنع منهم واحده بس بتمتلك نفس الشهر اللي عليه الشيطان نفسه ونتيجه العمله ده ظهور ساحره المستنقع بابا ياجا والاعداد الخروج من الجحيم للعالم لادا اعمال الشر قبل ما ترجع مره ثانيه للجحيم علشان تاخذ وكفاءتها ووصف نيكراسوف بابا يجي على النحو التالي .

ان لها اذن ضخمه وقرون عملاقه بارزه من جبهتها وثقوب بدل عينيها مع جلد اشبه جلد الثعابين وانياب تتدلى من فمها لحد صدرها وزي ما هو واضح في بابا ياجا بالنسبه للشعر الروسي كانت اقرب لشيطان منها لسيده عجوز وعلى عكس الصوره المتعارف عليها للساحرات بتبعهم المدببه والعصيان السحريه اللي بيطيروا عليها فبابا جاب تستخدم هون ضخم للطيران .

في انحاء الغابه و ايد الهون بتستخدمها الكتف للتوجيه وبالرغم من غرابه الوصف الا انك لو فكرت فيها هتلاقي ان الطريقه دي عمليه جدا لساحره عايشه على خطف الاطفال ودق عظمهم في الهون العملاق علشان كده هتلاقي هون الطيران بتاعها ام زينب عظام ضحاياها او على اقل تقدير بقى العظام ومعها كمان عاصي مكنسه بتستخدمها في مسح اثار مسيرتها في الغابه .

او اي حاجه تدل عليها علشان ما فيش اي احد يقدر يوصل لها وبالفعل بعد كل طلع عليها بالليل بيجي النهار ويحاول الناس يدوروا عليها ويتتبع واثرها لكن ما حدش بيعرف والسبيل الوحيد للعثور عليها هو الوصول للكحه العجيب في اعماق الغابه و المرتكز على رجل عملاقه شبه رجول الدجاج و هي دي الرجوله اللي بتساعدها في نقل الكوخ في انحاء الغابه .

وحتى لو وصل الناس لو خس الساحره فما فيش احد هيقدر يدخل الا لو نطق جمله معينه تقدر عليها جمله سحريه وهي ادر ظهرك للغابه وجهه كريم ويقال ان الجمله دي هي المسؤوله كمان عن توقيف كوخ الساحره اثناء حركته في الغابه وطبعا احنا بنتكلم عن خوخه الساحره في اول سؤال ها يتبادر لذهنك هو ايه موضوع رجول الدجاج للكوخ مرتكز عليها دي رجول الدجاج هنا بتمثل صوره رمزيه واسقاط على ساعه حيله بابا ياجا وانها بيتر تستفيد من اقل الموارد المتاحه وبعض الناس بشوفه ان رجول الدجاج هنا مش اكثر من مجرد ركاز او جذوع اشجار .

واعتقد سببه ان السكان الاصليين لسيبيريا اعتادوا على تخزين طعامهم في اكوا الصغيره مسنوده على ركائز خشبيه لرفعها عن الارض وحمايتها من الحيوانات و جذور الاشجار اللي واقف عليها كوخ الساحره ممكن مع مرور الزمن ولاء للحكايات من جيل لجيل تعورت في القصه و اصبحت رجل دجاجه واللي تعتبر صوره مميزه جدا اكثر من جذوع الاشجار وفي معظم قصص بابا لا مش من شرها وقوتها السحريه الا نوعيه محدد من الناس وهما اصحاب القلوب النقيه .

هم دول بس الوحيدين اللى بيكونوا محصنين ضد بابا ياجا او على اقل تقدير عندهم فرصه للنجاه من شرها بلوك من الاستفاده بمساعدتها ولعل اشارتك سيد الاسطوره بابا ياجا هو في القصه الخياليه الروسيه فاسيليسا الجميله والقصه بتناول حكايه بس لسه اللي عايشه تحت وجه امراه ابوها وبناتها بعد ماتوفت ما اتجوز ابوها مره ثانيه .

ويستغله مرات الاب القاسيه وبناتها غياب الاب ظروف شغله كتاجر و اساءه معامله بسيطه و استغلوها اسوء استغلال وعاشت مسيسه حياه صعبه في وسط ظلم وقهر مستمر طول الوقت وبعد ما تقطع طريقها مع ساحره المستنقع تم اختبارها بمجموعه من المهمات ومعنى جحم سبيس في تنفيذها فعدتها بابا يا جدع في رفع بقتش امراه ابوها وبناتها وتغيرت حياتها تمام بزواجها من الامير وهنا بنشوف ان بابا يرجع وبالرغم من شرها الا ان بالفعل لها جانب طيب وعندها الاستعداد .

على مساعده المحتاج لو كان فعلا مستحق للمساعده دي لكن ده ميمنعش ان فى نفس القصه هدد بابا يا جفس اليسا انه في حاله فشلها في المهمات المؤقت لها هيكون مصر هلموت والاسطوره الاسلاميه غنيه بتفاصيلها وتعقيد شخصيتها عجوز بقوه سحريه بتحمل الخير والشر وما حدش من حصل منها سوى اصحاب القلوب النقيه اسطوره ام الارض والعظام ساحره المستنقع بابا عكه فاحذر من دخول الغابه ومن كوخ الساحره يا ترى تحبه بتتكلم عن ايه من الاساطير .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *