جاري تحميل ... الثقافه

إعلان الرئيسية


المشاركات الشائعة

أخبار ساخنة

إعلان في أعلي التدوينة

الاساطيرالمزيد

أسطورة النداهة | سفاحة الريف المصري

أسطورة النداهة | سفاحة الريف المصري

أسطورة النداهة | سفاحة الريف المصري


A السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في فتره الظلام الحالك من الليل وفي عز الغموض والرعب هبه حوالين المصارف النهائيه والترع امراه فاتن بتظهر وتنادي على اسم شخص من الذي يمر قدام الترعه او المصرف المائي الشخص لما بيسمع اسمه بيفضل ماشي ومستر صوت لحد مايتم سحره واستدراجه وثاني يوم ميلاد ابوه جثه هامده ولونج الضحيه من الموت منصب لك نونو مش بيكون فاكر اي حاجه وده الضرر الكيان ده ممكن يسبب حكايه كثير .

على الكائن المخيف ده اللي بيستني لما تكون لوحدك فى مكان مظلم ويتجسد على هيئه احد تعرفه او حتى ما تعرفوش ويبدا ينادي على اسمك وسط هدوء الليل وسكون الحقول بتقطع الخمسات في هذه المقالة هنتكلم على الاسطوره النداها النداهه واسم استخدمه اهل القرى في بمصر علشان يوصف والكيان المرعب اللي بطردهم عن طريق النادي على اسمائهم بصوت سحر وجميل .


أسطورة النداهة | سفاحة الريف المصري

عمر ما احد سمع زيه قبل كده وثم والكيان دنداها لانه خال بابا تجسد في صوره انثى و بطارد الذكور وفي قرى الريف المصري وانتشر حكايات عن النداهه وتعتبر مصدقه بشكل مطلق لكن هناك من قسم لقسم قسم مصدق وجود النداهه وانها كان مظلم من الجان تقدر تتسحر اي راجل وتوقعوا اشبكها وقسم ثاني العفريت اللي بنى ادم .

و مش مصدق كل حال الحاج عبد الخالق محمد هو راجل عجوز عمره تخطط 90 سنه بيحكي موقف حصل له شخصيا مع النداهه بيقول انا قابلت النداهه زمان قوي في الوقت ده القريه ما كانش فيها نور والكهرباء كانت لسه ما صلتش الظلمه كانت شديده في كل مكان وخصوصا مع حلول اذان المغرب كل حاجه من بعده .

ثم تتحول تدريجيا الظلام القادمه فاكر في اليوم ده كنت مروح انا وزوجتي من فرح واحد قريبنا و تاخرنا هناكل بعد العشاء وثقتنا واحنا جايين كنا بالمرقاب ترعه صوت سمعيني الميه فيها كان هو الصوت الوحيد اللي تقدر تسمعه وسط الحقول الواسعه والبساتين الدنيا كانت ضلمه كحل لما فجاه سمعت صوت بينادي الصوت تكرر لو كان بينادي باسمي فبسطت ورايا لقيت بنت جميله جدا في العشرينيات من عمرها قاعده جنب الترعه وبالرغم من الظلمه الشديده .

الا انك وكان في طاقه نور قدام وشها هي وبس وتقدر تستوضح ملامحها بكل سهوله لقيت نفسي كان مسحور ماشي ناحيتها في استسلام ولما بعدت عن مراتي فضلت تصرخ وهي مفزوعه صوتها العالي صحيني من الغفله اللي كنت فيها وفوقني من حاله التوهان والاستسلام الغريب للنداهه النداهه اللي قالت بصوت فاخر وهي بتنزل الترعه وتختفي في الميه في يوم من الايام هتكون ملك وبعدين بصت لي امراتي وقالت ان قضيه المره دي .

لكن كده كده هاخذه منك الاسطوره بتقول ان مش شرط للشخص المندوه انه ينجوا و يتعرض للقتل وانما من الممكن ان يختفي وما يظهرش ثاني واحنا النداهه ممكن تقع في حب الشخص المندوه وتاخد معها للعالم السفلي اللي هي بتملي وتتجوز منه هناك وفي الحاله دي بيختفي كليا عن العالم الحي اللي احنا بنعيش فيه المثير ان ممكن بعد كده يظهر ولكن ما فيش وقت بيعدي الا وبيموت والحكايات شعبيه عن الوفاه بتكون بسبب النداهه اللي خطفت .

والعالم السفلي اللي رفض انه يكمل فيه وبتتكسر انها تنتقم منه تقتلوا خوفا من ان ويكشف اسرار العالم السفلي وزي ما بتحكي ساره الاسكندراني حن جدها ال احكي لها عن حادثه حصلت له مع القداحه قال لها كنت طفل عندي سبع سنين عايش في واحات الصحراء الغربيه وطول الوقت كنت باحب اللعبه في الطرق والشوارع .

مع الاولاد لحد ما ليله حصل مالا يحمد عقباه العجوز بيقول لحبيبته انه في الليله دي شوف بنت قاعده على جانب الطريق مغطيه وجهها وتبكى بشكل فضيع اقرب منها وسالها عن السبب اللي مخليها تعيط في وسط الاماكن البنت الشهاده الغطا على راسها وبصت للولد الصغير علشان يشوف اجمل بنت شافتها عيني وعلى حسب وصفه كانت اجمل من بنات البندر والانجليز .

لكنها كانت غريبه كان نصبح بشر ثاني كان جنيه لكن من جمالها الاخلاص مهتم شوال يمكن تهيؤات ونموهم مش اكثر لكنه كان حاسس انه مسيطر عليه وان واقع تحت تاثير هو مش فاهمه لكن كل سعيد البنت الجميله طلبت منه انه يمشي معها شويه وفعلا فضلوا لمده ساعه ماشين في وسط الله مكان عبر الواحات بالصحراء .


أسطورة النداهة | سفاحة الريف المصري

البعيده كان حاسس اني لسانه مربوط وانه مش قادر يتكلم غير الكلام اللي هي عايزاه يقولوا وان عيونه مسحوره ف مش قادر يبص على اي حاجه غيرها قالتله انها عايزاه يروح معها للعالم بتاعها لانها هناك عايشه لوحدها وانهي اخترته من وسط كل البشر ان يكون معها وفضل جنبها في السكه لمده زاده على الساعه لما شافهم راجل ماسك في يده .

كشاف من بدء الواحات في عز الظلمه ولا ده على الطفل بعلو صوته واللي لم انتبه ليه فجاه بص جنبه لا البنت اختفت كانها فص ملح وداب علشان يرجع الطفل في يبقى في يوم من الايام عجوز و يحكي حكايته في العموم وعلى الرغم من اختلاف الروايات عن جون النداهه من عالم البشر او عالم الجن فن الذهب دائما .

و حسب وصف الاشخاص اللي بيقولوا انها تعرضت لهم بتكون فتاه جميله عينيها الاثنان لونهم احمر وفي الغالب تكون لابسه فستان ابيض مش بتقدر تطير لكنها بتقدر تحلق اعلى من مستوى الارض بسنتيمترات وده بيزودها بسرعه فائقه تقدر من خلالها فى المضاربات انها تتفوق على سرعه الضحايا .

وعلى حسب الرواه بتكون موجوده تحت الارض في العالم بتاعها وعلشان تظهر في العالم الحقيقي بتختار اماكن معينه زي بيت مهجور او سقيط 100 في وسط الحقول او على شواطئ الترع والبحيرات الصغيره بتنادي على الشخص المقصود باسمه وتحولت درجه للمكان اللي هي موجوده فيه بغرض اصطيادهم .

وحين تانيه ممكن تشكل على هيئه شخص عزيز علي الضحيه والنادي مش بسبب اسمه بلبل نادي بذكر عليه مجموعه صحاب من اهالي قريه صغيره بمحافظه الشرقيه بيحكوا عن موقف تتعرض له لما مره كانوا متفقين يتقابلوا بالليل في الحقل الواسع وتجمعوا كلهم ما عدا صديق لهم اسم رضا بدر العبوا سوا من بعد المغرب لحد ما الليل يزيد في ظلمته .


أسطورة النداهة | سفاحة الريف المصري

وبدات العتمه تسود كل مكان سمعت المجموعه كلها صوت بينادي عليهم واحد واحد باساميهم من ناحيه الترعه القريبه من الحقل اللي كانوا بيلعبوا فيه قرر وقل لهم يروحوا ناحيه الصوت الصوت كان مرعب وكان ما فيش فيه روح الاسامي بطاطس بصوت قريب للهمس بالرغم من ان صوت عالي وكل ما كانوا اقرب من الصوت واحد من المجموعه .

يرجعوا ما يكملش الاراضي الزراعيه في حد ذاتها ملينا قصص مرعبه وانت ماشي مش شايفك في يدك بتكون رجلك سايبه من الرعب ومش عارف اصلا انت بتدوس على ايه المجموعه كلها اتحلت واحد وراء الثاني وما تبقاش غير واحد بس هو اللي وصل لصوت اول ما شاف صاحب الصوت لان صاحبه ام واقف على الترعه بيدخن سيجاره .

وملامحه كانت واضحه بص ناحيه الولد وساله عن باي اصحابه فجاوب صاحبه بينهم وراء وخافوا وفجاه تغيرت ملامح رضا وتحول لك عيان مخيف غاضب بيبص لي الولد اللي اتذاع ودراما على الارض من الرعب لكن كان اللي كان في شكل رضا سابوا نط في الميه واختفى للابد الولد لما فاق من اللي هو فيه انا طالع يجري على اصحابه .

وها كلهم عن اللي شافه وبسرعه طلعوا يجروا على اقرب بيت لي واحد منهم و هاكونا اهله على اللي حصل واللي قالوا لهم ان ده جن مسحول سحرهم وياخدهم معه للعالم السفلي الغريب انهم ثاني يوم الصبح راح على بترضى اسالوا عن مكان وليله امبارح اكتشفوا انه بقى له يومين قاعد في البيت تعبان وما بيتحركش من مكانه في وسط الاساطير .

والحكايات اللي ضحكت عن النداهه والعالم السفلي اللي هي عايشه فيه حاول كثير من الاهالي انهم يستخدموا السحر الاسود والدجل والشعوذه في محاوله للحصول والعالم السفلي في العموم النداهه هيك عن مرعب نشط واستخدموا اهل الريف المصريين من زمان وفي ناس بتفسر الموضوع على ان الاسطوره دي اللي ذراعها سيدات المجتمع الريفي .

علشان يخوف الرجاله من الوقوع في شباك السيدات اللي ممكن دعوه بيهم وناس ثانيه بتقول انها كانت حيله من حياه للمجرمين علشان يدوروا على جرائمهم بانهم يسيبوها للنداهه واي حد جرب يعيش في منطقه من مناطق الريف المصري او حتى في المناطق الصحراويه البعيده فاكتفى مره من المرات صادف وسما حكايه من حكايات النداهه .

وفي النهايه لا وانت من اهل الريف او المناطق الصحراويه فخلي بالك المره الجايه لما تسمع اسمك بتنادي من بعيد لحسن تكون النداهه يا ترى تفتكروا ايه التفسير المنطقي ل اسطوره النداهه يكتبوا لنا في التعليقات ولو الفيديو عجبكم ما تنسوش اللايك والشير والناس اللي اول مره تشوفنا يعملوا سبسكرايب وفعلوا الجرس علشان توصل لكم اول باول و اشوفك الحلقه الجايه .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *